Det kan vara lämpligt att plantera i krukor, fick rådet att krukorna ska vara 12 cm i diameter. Vattna vid planteringen, men var sen lite försiktig med vatten första veckorna.
Jag håller med Hans i Värmland om att Fuchsior är fantastiska. Tåliga, men vill inte ha för mycket sol.
Jag e arg på fuchior.
Dom trivs intehos mej där jag bor nu.
De e provadon hit o det ena me de andra.
Där jag bodde förut hade jag vackra stora fuchior som nu mer e utdöda.
En stackarehar jag kvar som inte alls e frodig o i år blir det inga fler sticklingar.
Stevieboy
13-04-2008, 18:55
Hej!
En undran bara angående omplanteringen...när ska den göras?
Jag köpte Rockdalas på Weibulls och då sa de att mjan skulle vänta några dagar innan omplanteringen, men på Rockdalas hemsida står det att de kan omplanteras på en gång... Kanske inte så viktigt, men man vill ju ge dem bästa möjliga start:-)
mvh
Steven
Christer i Falköping
13-04-2008, 19:16
Man brukar säga att så fort rötterna tittar fram under krukan skall de planteras om. Men bara i en något större kruka. Det blir alltså en del omplanteringar under en sommar. Eftersom dina sticklingar just bytt levnadsförhållande, från växthus hem till dig, kan det vara bra att låta dem vänja sig vid det nya förhållandena innan man planterar om.
Christer.
Stevieboy
13-04-2008, 19:21
Hej Christer och tack för svar!
Jag förwstår vad du menar. Men satte om mina på en gång igår efter mässan. Kanske jag skall ställa ett fat med vatten under med ett uppochnedvänt midre fat ovanpå som håller en högre luftfuktighet i början?
mvh
Steven
Christer i Falköping
13-04-2008, 19:23
Skall jag vara ärlig brukar jag plantera om mina genast också

Det är bara någon enstaka gång det skitit sig. Men ditt eget förslag är inte dumt alls.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.