Å äntligen hittar jag ett ställe där man kanske kan få lite råd om hur man ska göra eller vad man ska tänka på när man sätter om blommor. Jag misslyckas JÄMT! Känns de som iaf. Kom gärna med råd. Jag behöver dem
Krolliljan
13-04-2008, 16:45
Vilka blommor tänker du på? Det kan skilja sig en del.
Fredsliljor, garderobsblommor, svärmorstunga och kaktusar.
Vad är det som händer när du planterar om eftersom du säger att det misslyckas?
Mvh
Fenja
Krolliljan
13-04-2008, 17:03
Garderobsblommor och svärmorstungor sätter jag om varje försommar. Jag behandlar den ganska omilt. Bryter isär dem och sätter dem sen i blomsterjord. Trots att ingen av dem gillar vatten så mycket, vattnar jag dock rejält några veckor framåt.
Jag trycker fast jorden för hårt(är rädd att de ska bli för lite jord till dem annars

). Jorden blir som vit efter ett kort tag. Sen tror jag att jag lägger på för mycke jord. När jag ska vattna rinner de alltid över. Hur mycke jord ska de vara i botten innan man sätter dit blomman?
Garderobsblommor och svärmorstungor behöver väl inte planteras om varje år
Det gör i a f
inte jag .
Mycket vatten ska de väl heller inte ha vad jag förstår .
Garderobsblommor växer sakta dessutom .
Min svärmorstunga planterar jag bara om när krukan nästan sprängs, lika med garderobsblomman alla står här i samma kruka år efter år.
Vad gör jag för fel som lyckas få jorden att se ut som om den möglar då? Vattnar inte mer än jag behöver måste nog tilläggas.
Ett par cm jord i botten på krukan och så ner med rotverket och fyll på så att det är cirka 2 cm kvar upptill krukkanten. Ge dem ett par-tre nummer större kruka när du planterar om.
Vitmögel brukar bero på att det är för blött. Du kan skrapa av vitmöglet med en gaffel och spraya atamon (blandat som till saft) över jorden så går angreppet över. Vattna sedan med längre mellanrum och låt dem torka upp ordentligt mellan varven.
Mvh
Fenja
Tack för alla svar!
Mvh
Littel
Alexander-VG-zon3
14-04-2008, 16:36
på en del plast och lerkrukor är där en liten kant på slutet ,, fyll med jord upp till den kanten då kan du enkelt vattna och ge den näring .
är du osäker på vattnigen så fuktar du jorden och skippar sedan att vattna . vattna då istället när dom börjar att torka upp på ytan ,, vattnar man i samband med omplantering kan en del växter lätt ruttna som garderobsblomma och svärmorstunga .
MammaMattsson
15-04-2008, 03:44
Ett annat bra tips är ditt pekfinger!
Jorden kan se torr ut, men om du petar ned fingret några centimeter känner du om det är fukt kvar, då väntar du litet med vattningen.
Inga gröna fingrar utan ett jordigt!
Kilmister
15-04-2008, 22:37
Garderobsblommor vet jag inget om, men Svärmorstungor trivs bäst med mycket litet vatten.
Jorden skall vara helt knastertorr mellan vattningarna.
Har nu satt om blommorna! Stolt som en tupp att man är klar. Känner jag på en kruka och känner luft... Vet att de var mycke rötter. Jorden har nog inte kommit ända ner men jag vill inte trycka ner jorden så hårt så de blir kompakt. Ska man avvakta eller ta upp och göra om?
*så mycke nybörjare man bara kan vara*
Om du är rädd för att hårdkruka så kan du banka krukan i bordet några gånger så packar sig jorden, sedan är det bara att fylla upp så mycket som du vill ha.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.