MissStorm
14-08-2003, 17:18
Hej!
Jag har i sommar för första gången haft en balkonglåda. Nu har den tyvärr definitivt blommat över (penséer). Jag saknar min vacka utsikt och undrar därför om någon kan komma med förslag på växter jag kan plantera?
Någonting som kommer att vara vackert så långt in under hösten som möjligt... Jag bor i zon 4.
Tack på förhand!
/MissStorm
Eva i Skåne
14-08-2003, 19:59
Små höstaster kanske, eller krysantemum. Taklök. Jag såg att blomsteraffären hade låga rudbeckior i krukor.
lavendel
19-08-2003, 16:40
Krysantemum är nog bra...dom brukar blomma länge...
Sen brukar det förutom höstaster finnas vanliga astrar i krukor att köpa så här års....
Själv har jag förnyat mina balkonglådor med två sorters blommor som är helt nya för mej...vet inte hur dom klarar hösten....men jag är väldigt förtjust i dem
Ganzia är den ena....vet inte riktigt hur jag ska beskriva den...prästkrageliknande...fast större...finns i flera färger...har haft en sån i en kruka hela sommaren...och den blommar verkligen ihärdigt....så nu köpte jag en kasse med såna på Hötorget.
Den andra heter Lantana...har sett såna tidigare i planterlngar och undrat över dem....blad och blomställningar ser precis ut som heliotrop...men dom finns i färger(otast tvåfägade) från vitt till gult...till orange till rost...till mörkrött...doftar citruskryddigt...och glöder verkligen av färg....
Lavendel
Hihi Eva, jag var på plantskolan i helgen för att hitta lite saker att byta ut de gamla vissna sommarblommorna med och kom hem med astrar, krysantemum och taklök
K.
Eva i Skåne
19-08-2003, 21:31
Prydnadskål varar också länge.
MadeleineB
28-08-2003, 10:03
Stenkyndel är en söt liten växt som passar bra i balkonglådan och som brukar vara fin långt in på hösten/vintern. Även i Stockholms skärgård, zon3 tror jag det är där jag hade den.
Timjan är också bra, vintergrön och du kan till och med krafsa fram den under snön sedan och använda den i matlagningen hela vintern!
Hälsningar
MadeleineB
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.