|
ulrika falkman
13-04-2008, 17:29
Mina perenner som stått inne svalt under lysrör mår inte så bra - en del har t.o.m dött  , även tomaterna har slokat och fått vissna blad. Vattnade med algomin som fått dra lite är det för starkt?? Har precis fått upp växthuset, är det bättre att de får komma ut där, i just nu extremt växlande temperatur, eller mår de bäst inne i ca 15-18 och lysrör / lågenergilampa? Tomaterna måste jag ta in på natten då som jag förstått. Ulrika
Monica E
13-04-2008, 19:02
Jag har tagit ut alla mina växter ,även tomaterna,Har köpt en fläkt som går i gång om tempen går ner under 8,det fungerar utmärkt,växterna blir bara finare.Du behöver inte ta in tomaterna,det tror jag är sämre.Jag gjorde så förra året och det gick jättebra,nu har dom varit ute en månad.
Bifrost
13-04-2008, 19:17
Hej Även jag har flyttat ut tomaterna igår natt för första gången... Dom har ju varit ute i uterummet för avhärdning givetvis i ca 2 veckor. Men nu får dom vara där ute har en fläkt även jag som går igång om det blir för kallt.
mvh Stefan
ewa zon 3
13-04-2008, 19:30
Och jag tror att slokande tomater, som inte mår så bra, skulle behöva pigga på sig och komma igång med tillväxten igen innan du flyttar ut som till växthuset. Hur stora är det nu och har du planterat om dom i näringsrik jord? I så fall kanske det blev lite mycket med Algominvattnet också
/Ewa
ulrika falkman
13-04-2008, 20:31
Tack för tipsen!
Tomaterna blev omskolade 10 mars för att vara exakt. Kanske skall ge dem en större kruka igen och plantera ner dem lite?. Har sett att andra får de tipset här! Det är främst körsbärstomaterna som är kinkiga. Har även en Brandywine som jag läste skulle vara svårodlad men den är kraftigast o finast!
Skall försöka lära mig värmefläkten för perennerna! Precis fått upp nya växthuset som sagt! Behöver de 8 gr för att klara natten?
Hej! menar ni att tomatplantor skulle klara att få komma från rumstemp till ca 10 grader? Har trott att de aldrig vill ha lägre än 15 grader? Har mina övriga småplantor i garaget där de väntar på att få plats i kallbänken för utskolning men tomaterna sitter i söderfönstret inomhus och gonar sig... Skulle gärna få tillbaka min förnsterbräda... MVH Karen i Stuvsta
Eva 33c
14-04-2008, 07:50
De där med tomater och temperaturer "beror lite på" tycker jag. Att ha dem i ett utrymme som håller 10 grader konstant är ingen "hit". De kommer nog inte att dö i första taget, men stanna i växten om de vistas så under en längre tid. Och sen är det inte säkert att de vill börja växa igen när det blir varmt. Att däremot flytta dem till ett växthus som garanterar lägsta temp 10 grader är en annan sak. Lite beroende på var man bor så kommer det inte att vara så låga temperaturer särskilt länge på dygnet. Och lyser solen det minsta blir det riktigt varmt, gott och ljust. Och tomaterna kan trivas ändå. Själv har jag med åren (inne på mitt 13 växthus år) blivit "fegare" när det gäller att ta ut tomater, paprika chili och gurka till växthuset för tidigt. Jag har aldrig blivit utan skörd, men upplevt förseningar beroende på just att stannat i växten. Och sommarsäsongen är ju så kort ändå och vitsen med förkultivering försvinner ju på nåt sätt om man tvingar växterna att sluta växa. Då kan man ju lika gärna så senare. Men väder och vind spelar också roll och man vet ju aldrig hur våren blir i förväg. Ibland funkar tidig utsättning jättebra och ibland inte... Mina tomater kommer till växthuset i mitten av maj kanske, och gurkorna i början av juni. Men jag bor i zon 5. Perennerna däremot står redan i växthuset med en fläkt som garanterar i allafall 5 grader som absolut minimum. Och det är inga problem alls.
Intressant tråd! Jag har ingen fläkt eller dyl i mitt växthus. Det är 10 kvm stort och jag bor i zon 1. När ungefär tror ni jag kan börja fundera på att flytta tomaterna till växthuset? Om jag skyddar dem med fiberduk över natten och har koll på smhi:s varningar (Jag antar att ni sett www.smhi.se -> Varningar. Utmärkt tjänst där man varnar för frost, vind, extrema temperaturer etc) tror ni då jag kan fundera på att börja skola dem till växthuset i början av maj?
ewa zon 3
14-04-2008, 11:06
Med en billig digital min- och maxtermometer kan du kolla några dagar först vilka temperaturer du har under dygnet i växthuset. Verkar nattemperaturen ok så är det väl bara att flytta ut dom och lite fiberduk är en bra ide första tiden. Glöm inte att nollställa termomtern efter varje avläsning. Som Eva 33c säger så är kommer det säkert bli tillräckligt varmt under dagtid, särskilt när solen lyser.
/Ewa
Så klart, ibland är man bra dum Tack!
Monica E
14-04-2008, 14:32
CITAT (ulrika falkman @ 13-04-2008, 21:31)  Tack för tipsen!
Tomaterna blev omskolade 10 mars för att vara exakt. Kanske skall ge dem en större kruka igen och plantera ner dem lite?. Har sett att andra får de tipset här! Det är främst körsbärstomaterna som är kinkiga. Har även en Brandywine som jag läste skulle vara svårodlad men den är kraftigast o finast!
Skall försöka lära mig värmefläkten för perennerna! Precis fått upp nya växthuset som sagt! Behöver de 8 gr för att klara natten? mina har haft 3grader massor med nätter och det har inte hänt något,mina tttttomater varv mycket finare förra året när jag gjorde så en året innan när jag köpte färdiga och tog ut dom senare. CITAT (Monica E @ 14-04-2008, 15:29)  mina har haft 3grader massor med nätter och det har inte hänt något,mina tttttomater varv mycket finare förra året när jag gjorde så en året innan när jag köpte färdiga och tog ut dom senare. oj oj jag stammade visst ha ha CITAT (Eva 33c @ 14-04-2008, 08:50)  De där med tomater och temperaturer "beror lite på" tycker jag. Att ha dem i ett utrymme som håller 10 grader konstant är ingen "hit". De kommer nog inte att dö i första taget, men stanna i växten om de vistas så under en längre tid. Och sen är det inte säkert att de vill börja växa igen när det blir varmt. Att däremot flytta dem till ett växthus som garanterar lägsta temp 10 grader är en annan sak. Lite beroende på var man bor så kommer det inte att vara så låga temperaturer särskilt länge på dygnet. Och lyser solen det minsta blir det riktigt varmt, gott och ljust. Och tomaterna kan trivas ändå. Själv har jag med åren (inne på mitt 13 växthus år) blivit "fegare" när det gäller att ta ut tomater, paprika chili och gurka till växthuset för tidigt. Jag har aldrig blivit utan skörd, men upplevt förseningar beroende på just att stannat i växten. Och sommarsäsongen är ju så kort ändå och vitsen med förkultivering försvinner ju på nåt sätt om man tvingar växterna att sluta växa. Då kan man ju lika gärna så senare. Men väder och vind spelar också roll och man vet ju aldrig hur våren blir i förväg. Ibland funkar tidig utsättning jättebra och ibland inte... Mina tomater kommer till växthuset i mitten av maj kanske, och gurkorna i början av juni. Men jag bor i zon 5. Perennerna däremot står redan i växthuset med en fläkt som garanterar i allafall 5 grader som absolut minimum. Och det är inga problem alls. för mig är det precis tvärtom ,jag fick tomater och gurkor mycket tidigare förra året,och det är ju som du säger ,på dagarna är det ju varmare.
Härligt med era råd,,idag planterar jag mina i stora krukor, osså ut i växthuset,,(bor i zon 1) så blir det fiberduk , och gravljus nattetid,,tänk att jag funderade på detta osså dyker jag in här och hittar utmärkta råd..TAckar tackar
Monica E
16-04-2008, 12:47
jag köpte en fläkt för 369kr på jula,jag tyckte det var värt pengarna.Då kan man ställa in den så den går i gång om det behövs.
CITAT (Monica E @ 16-04-2008, 11:47)  jag köpte en fläkt för 369kr på jula,jag tyckte det var värt pengarna.Då kan man ställa in den så den går i gång om det behövs. Jag undrar om det skulle funka med en sådan fläkt i mitt växthus ? Det är ett kallväxthus och är av isolerplast. Det är ju inte riktigt tätt. Skulle man inte elda åt kråkorna då så att säga ? Eller hur funkar det ?
skogstroll
16-04-2008, 15:02
CITAT (Monica E @ 16-04-2008, 13:47)  jag köpte en fläkt för 369kr på jula,jag tyckte det var värt pengarna.Då kan man ställa in den så den går i gång om det behövs. funkar den bra?
Ja här hos oss är det nog bäst att hålla plantor av alla de slag inne ett liiitet tag till, eller vad tror ni? Jag har skottat en gång och öppnat dörren för första gången i dag. Men det var så pass varmt därinne att takfönstren öppnats[attachment=16869:växthuset_16_april.JPG]
C i gränsen mellan zon 6 och 7
Monica E
16-04-2008, 20:07
CITAT (skogstroll @ 16-04-2008, 16:02)  funkar den bra? det är lite svårt att ställa in den exakt,man får prova sig fram med termometer ett par nätter,men min går på när tempen går under 8,den minsta tempen har varit nere på 4.men det har gått bra ,det växer så det knakar.
Monica E
16-04-2008, 20:19
[attachment=16881:16_APRIL_2008_006.jpg][quote name='Monica E' date='16-04-2008, 21:07' post='820880'] det är lite svårt att ställa in den exakt,man får prova sig fram med termometer ett par nätter,men min går på när tempen går under 8,den minsta tempen har varit nere på 4.men det har gått bra ,det växer så det knakar.
så här ser det ut
ulrika falkman
17-04-2008, 10:56
Appropå temp till tomater. Läste på tomatsidan.se att det är när tomaterna satt frukt/blommor som de ej trivs under 15 gr. Innan dess klarar de nattetid då och då ner mot 5 gr.
Är det samma sak som gäller för paprika och gruka tro? Nu är tomaterna ute men paprika och gurka står fortfarande inne!?!??
//Ulrika
Monica E
17-04-2008, 14:00
jag satte ut allt förra året och i år också,gurka tomat ,paprika squash och det har gått bra.
160kvm stort hus
17-04-2008, 15:05
jag har alla mina växter i vårat glasade uterum på 40kvm ( måste ju skryta lite.. ) Och alla tomater, paprikor gurkor osv mår bra. De enda som inte mår bra är ipomoeorna.. En tredjedel har slokat alt bara förtvinat.. Skitfan...
Nu ligger dom nattetid under 6lager fiberduk och på dagtid är det två. Blir varmt och skönt så fort solen ligger på! Fast tack och lov är det inte glastak. Då hade det nog blivit outhärdligt.
skogstroll
17-04-2008, 15:08
CITAT (160kvm stort hus @ 17-04-2008, 16:05)  jag har alla mina växter i vårat glasade uterum på 40kvm hade det nog blivit outhärdligt.  fett uterum själv väntar jag en bit in i maj med att ta ut tomatraringarna i växthuset (har ingen extra värme)
160kvm stort hus
18-04-2008, 08:28
jo vi är oerhört stolta över det... Men jag ser inte fram emot att putsa fönstren... ( blä )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|