Full version: Örtagård
thomasini
Jag håller på och anlägger en örtagård i söderläge och själva området kryllar av kvickrot. Jag kommer därför att lägga en fiberduk under själva planteringssbassängen och fylla på med ny färsk jord. Det jag undrar nu är hur djupt jag skall gräva ur? Kommer 30 cm att räcka eller kräver örterna djupare än så? I örtagården kommer att finnas iaf citronmeliss, dragon, gräslök, isop, oregano, mynta, salvia, mejram, persilja, rosmarin och timjan.
Alexander-VG-zon3
jag hade grävt ur ca 30-50cm ,, sedan då fylla på med sandjord eller en kraftigare jord till dom örter som vill ha det . Rosmarin måste stå i sand och grusjord för att klara vintern och då bara i zon 0-2 annars tar man in den efter en frost natt och övervintrar svalt och ljust och sedan tar man ut den när det är runt -5c +1c .

dessa kryddor vill ha grusig och torr jord

timjan,oregano,mynta,salvia,rosmarin,isop

kryddor som vill ha lite fetare jord men dock lite torrare om vintern

citronmeliss,gräslök,mynta,dragon,mejram,persilj
thomasini
Tack för det, jag tänkte att iaf borde 50 cm räcka. Nu har jag utgrävt ca 30 cm så jag måste säkert gräva ut lite till ännu så borde det bli bra.

Rosmarinen har jag haft som ettårig varje säsong för jag har inget ställe jag kan övervintra den på. Vilken temperatur rekommenderas och hur ofta skall den i så fall vattnas?
Alexander-VG-zon3
CITAT (thomasini @ 13-04-2008, 18:13) *
Rosmarinen har jag haft som ettårig varje säsong för jag har inget ställe jag kan övervintra den på. Vilken temperatur rekommenderas och hur ofta skall den i så fall vattnas?

den övervintrar i en temperatur mellan -10c +10c . men för att blomma bra behövs frost ett par nätter neråt -5c . så många garder den har på vintern ska du vattna alltså står den i +5c ska du vattna den 5gånger under hela vintern . den kan överleva en högre vintertemp dvs över +10c men plantan mår inte bra då och då behövs ju extra ljuse och mer vatten och högre fukt . man kan också låta den stå ute länge och sedan sakta vänja den till att vara inne i vanlig rumstemp och ge extra ljuse på vintern .

1-ta in efter ett par frost nätter och övervintra i en temp på -10c +10c och ta ut den när det är runt 0c .
2-ta in i rumstemp och ge en ''fake'' sommar med extra ljuse och mer vatten och fuktig luft .
3-ta in efter en lång tid ute på hösten och vintern ,, då vänja den sakta och ge den istället en vår inne .

bor man milt kan man ju också ha den ute med skydd kalla vintrar
thomasini
Tre bassänger färig grävda och en av dem fylld. Har fiberduk o botten med krossgrus ovanpå, bra då jorden är full av kvickrot och maskrosor.
Fenja
Om du inte vill gräva så djupt så kan du göra upphöjda bäddar, bättre dränering, snabbare varm jord och så håller de vatten bättre om du luckrar ytligt varje gång det regnat eller du vattnat.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon