Full version: okänd klättrare
astrantia
Vet någon vad detta kan vara?

Den klättrar på en spaljébåge (heter det så?) men jag vet inte vad det är eller vad jag ska göra med den. Är det en ettåring som jag bara kan slita loss? En perenn som ska klippas eller lämnas kvar som den är?

okänd klättare

Jättetacksam om nån kan hjälpa mig!

Maggan H
Lite mer info om själva växten, har du sett den blomma, blad osv. Men jag tycker det liknar klematis på bollarna. Är det det finns det många olika, storblommiga och småblommiga. I regel ska de småblommiga inte klippas ner medan de storblommande ska klippas, så gott som längs marken.
Aqvakul
Tror också att det är klematis. Föreslår att du låter den vara och inväntar ev. knoppar och skott. Det som sen är torrt kan du ju klippa bort. Om du dokumenterar den i full växt så kommer du säkert att få alla tips du behöver inför nästa säsong.
astrantia
Tack för svaren! Ni är så duktiga! bravo.gif

En annan jag frågade gissade också på klematis så då år det förmodligen det.

Kan tyvärr inte ge annan info eftersom jag inte sett den blomma (bara i detta skick). Ska gör som ni säger och avvakta för att se om det finns liv i grenarna och klippa ned resten.

Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon