Full version: Prydnadsapelsin
TEZZ
Jag har ett miniapelsinträd, eller vad nu kan heta, som börjar bli lite tunnt i grenverket.
Kan jag klippa ner det och hoppas på kraftigare grenar eller är det något annat som är fel?
Jag klippte ner trädet för ca fem år sedan eftersom det började tappa blad och såg veset ut. Efter det sköt det nya skott som blev väldigt tunna.
Trädet mår annars bra och blommar och sätter frukter.

Hoppas på goda råd
Prydnadsapelsin

Christer i Falköping
Troligen står det lite för mörkt, eftersom grenarna blir långa och gänliga. Ställ ut det under sommaren om du kan. Efter härdning till utelivet (i skugga), kan du sedan ställa det så att det får full solbelysning. Glöm bara inte vattningen då, för den dricker mycket i fullt solsken. Jag skulle nog klippa en del av grenarna, inte alla på en gång.
Christer.
freddie
Vilket tjusigt träd! Jag hade ett som dog första vintern. Men detta ser ut att ha vårdats ömt av dig under lång tid. Väldigt vackert som det är. Du skall klippa under sommaren när trädet växer som bäst. Klipp endast ner de längsta grenarna så att du inte rubbar trädets naturliga rytm vad gäller blomning etc. Dessa råd har jag hämtat från www.citrusplants.com. Jag är själv inte expert på citrus...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon