Full version: nytt trädgårdsland
Ulla-Kajsa
Grannen kom med traktorn och plöjde upp ett nytt land åt mig. JIPPI rolleyes.gif
Kanske var han inte så glad åt jobbet för han körde bara en vände. Grästovorna vändes ner på nästan hela landet, men de är så kompakta och stora och ligger med rötterna uppåt bara ca 10 cm ner - i bästa fall - annars ytligare thumbdown.gif.

Har någon bra tips på vad jag kan plantera i år.

Potatis - ja men mer.
Lin - det sägs att lin ska kunna mota bort kvickrot - stämmer det?
Kan jag plantera mina hallonplantor där?
Majs?
Jordärtskockor?

Fenja
Om jag var dig skulle jag ägna mig åt att få bort all grästorv... det kommer att bli knökfullt med ogräs snabbt annars tyvärr. Sedan kan du väl plantera i stort sett vad du vill där, täckodling är bra första åren i ett nytt land, det håller undan de flesta ogräs.
Mvh
Fenja
Ulla-Kajsa
Det var väl det jag egentligen befarade - att jag bör få bort alla torvorna.
SUCK, VILKET ARBETE SOM LIGGER FRAMFÖR.

Täckodling ägnar jag mig mycket åt. Det funkar jättebra.
Ulla-Kajsa
Nu har jag funderat lite.
Vad gör jag med alla grästorvor???
Det blir ju MASSOR.
Fenja
Fyller igen ojämnheter och gropar i befintlig gräsmatta? Lägger i komposten efter att de torkat till ordentligt med rotsidan uppåt?
Mvh
Fenja
Hans i Värmland
Massor av halm och gamla tidningar
Svart plast
Köp billiga tapeter och rulla ut
Låna/hyr en jordfräs och sedan kratta
Odla jordärtskockor-de knäcker allt
Potatis-samma
Squash som får extra gödningar så att de sätter massor av blad
Krasse
torvan
Om du har en häck kan du lägg grästorvorna där
upp o ner, så får du både näring och jord. Torvan
KURT
Potatis, bondbönor och jordärtskockor är alla snälla växter som täcker bra och har blygsamma krav. Fast jordärtskockan är nog bäst som perenn, och tänk på att den blir mycket hög, så att den inte skuggar något.
eugenia
Grästovorna kan komposteras i en plastsäck eller vattentunna med hål i botten. Men det minst jobbiga är att kompostera dem på plats, i själva landet. Tovorna måste först "göras platta" genom att man drar loss lös jord. Sedan lägger man dem med grässidan neråt mellan raderna (de tilltänkta alltså), täcker dem med tidningar systematiskt omlott så att inget grönt sticker fram och så täcks dessa tidningar med vad man haver, gärna jord, halm eller sand. Svart markväv hade också funkat, problemet är ju att den är 1-1,5 m bred och måste då vikas eller klippas. Rullar med svart plastsäck skulle teoretiskt passa för att täcka raden, men vissa är inte så uv-beständiga, solen förstör dem under säsongen. Du kan också odla någonting med små rötter på jorden som du lagt på tidningarna. Salladfrötapet eller annat, varför inte lin. I själva raderna: det som redan nämnts, jordärtskockor kväver ogräs rätt bra.
Ulla-Kajsa
Tack för alla svar.
Det finns alltså flera varianter på hur problemet kan lösas. Får pröva dem alla efter ork och inspiration.
Men att det är ett slitgöra framför mig är bara att inse.
Jag får drömma om hur det blir i framtiden, när alla gräsrötter är borta.

Det var frost på Norra Öland i natt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon