retrieva
Efter orkidéens blomning brukar jag klippa av den ovanför det tredje ögat. Då brukar det kommer en till blomstängeln. Men denna gång kom ett skott istället, alltså ett bladpar är på väg att vecklas ut och även en rot är på väg ut. Vad ska jag göra? Vänta till skottet är större och mer rötter på eller vad?
DragonLady
Ja vänta på att rötterna utvecklats ett par cm. klipp sedan av stängeln på båda sidor om skottet så att en bit av stängeln är kvar på skottet, sätt ner skottet i lite mossa o orkide jord.
Grattis till bäbis orkiden happy.gif keiko eller vad det heter..
kristerh
Keikis heter bäbyn whist.gif
jag skulle vänta tills den fått 3-4 rötter innan jag separerar den från mamman och plantera den i ren vitmossa så den tar sig ordentligt.
Backamona
CITAT (kristerh @ 14-04-2008, 14:03) *
Keikis heter bäbyn whist.gif jag skulle vänta tills den fått 3-4 rötter innan jag separerar den från mamman och plantera den i ren vitmossa så den tar sig ordentligt.
Vad bar att jag också fick veta detta, har nämligen fått ett litet skott på min Orkide´. Tackar för tipset rolleyes.gif  ohmy.gif / Backamona
Susalusa
Jag har också fått min första keiki! Häftigt! biggrin.gif Jätteroligt! Var osäker på hur jag skulle göra med den, men nu vet jag! Har än så länge bara två små blad, så jag får väl lugnt vänta på rötter också.

Jag använder alltid bara orkidekompost till mina orkideer. Måste man ha mossa också till keikin?
Sofiia
Keikin skall man sätta i bara vitmossa, eller visst kan man sätta den i orkidékompost men chansen att den överlever e nog större med vitmossan. Mossan skall fuktas och inte dränkas för då kan rötterna dö.

Lycka till! tummenupp.gif
Susalusa
Den ska alltså ha flera rötter innan jag klipper av den? Går så långsamt... Bara en rot än så länge, men ganska stora blad. Får väl ge mig iväg och köpa vitmossa också. Finns väl i blomsteraffären antar jag?
Sofiia
jo, vänta tills den har 3-5 rötter. Du kan linda lite vitmossa runt keikins rot och hålla mossan fuktig. Vitmossa sägs åtminstone främja rot-tillväxten. Mossan hittar du i skogen, vet ej om vanliga blomsteraffärer har sådant men annars finns det på http://www.orchidehuset.se/webbshoptillbehor.htm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon