hoyagalning
Är lite less på grannarnas "ögon". De bor i ett högt hus så det kan bli svårt att få till fullt insynsskydd om jag inte sätter upp en tiometersvägg ;-)

Men: Vad kan jag plantera som skydd? Mannen vill ha plommonträd, men ger de skydd mot insyn??
Det rör sig om ett stort område så jag kan mycket väl plantera ett träd eller bred buske. Någon med tips? Vill antingen ha något fint att titta på eller något gott att äta! Dock ej äpple eller Forsynthia... Och så är jag allergisk mot Cypreser och allt av den sorten...

Jättetacksam för tips!
Rafael
Det verkar vara ett fall för tät cypresshäck!
hoyagalning
CITAT (Rafael @ 14-04-2008, 09:05) *
Det verkar vara ett fall för tät cypresshäck!

thumbdown.gif Allergi mot sådana, tyvärr!
Rafael
Synd! Skulle det passa med något annat högsmalt barrträd?
(Det sista med tanke på insynsskydd året runt.)
Eller är det samma allergiproblem med dem allihop?
KURT
Det finns ju många träd/buskar som har så tätt grenverk att de ger insynsskydd året om. T ex hagtorn, slån, havtorn m f l . Planterar man buskar blir det ofta bättre om man väljer några olika, kanske med olika bladfärg och olika höjd. Man kan ju också kombinera buskar med ett träd, stammar man bara upp trädet, eller väljer ett utan grenar långt ned, så kan buskarna täcka den nedre delen, medan kronan fyller ut högre upp.
hoyagalning
CITAT (KURT @ 14-04-2008, 16:40) *
Det finns ju många träd/buskar som har så tätt grenverk att de ger insynsskydd året om. T ex hagtorn, slån, havtorn m f l . Planterar man buskar blir det ofta bättre om man väljer några olika, kanske med olika bladfärg och olika höjd. Man kan ju också kombinera buskar med ett träd, stammar man bara upp trädet, eller väljer ett utan grenar långt ned, så kan buskarna täcka den nedre delen, medan kronan fyller ut högre upp.

Smart!

Vet du hur det är med hassel? Är det bra insynsskydd?
Cilla
Nej, hassel är oftast flerstammiga träd med mycket lite förgreningar.
Plommon är hyfsat bra men de är låga träd.

Beroende på hur mycket plats ni har i bredd för en trädrad så kan ju en hel mängde trädarter passa. Av buskarna är förslagen du fått både lättskötta och bra insynsskyddare på vintern.

Är man beredd att jobba lite på en högsmal häck så är spaljerade fruktträd, eller fruktträd som man från början helt enkelt beskär tvådimensionella, ett alternativ. passar bäst på päron elelr äpple.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon