Okej, jag har tidigare inte varit den som diggat de blommande växterna mest. Men eftersom jag är en 26-årig "slyngel" tillika kille så tänkte jag imponera på "tanterna" i min omgivning genom att ha en välvårdad orkidé (sånt brukar imponera nämligen). Ställde den i ett norrfönster (har bara norr och söder) och "doppade" den i vatten i sin ytterkruka som är av brunt glas i en kort stund och har för avsikt att göra så var 14:e dag.
Hur ska jag sköta den vidare? Näring, omplantering, placering?
Kuriosafråga: Hur gör de på plantagen (inte butiken) för att få dem att se så "brådmogna" ut? Vara på väg att brista ut i blom och se ut som att det är dags för "under" när som helst....
(Hjälp mig att bli biten av de blommande växernas nirvana)
PS: Lyckas inte lista ut hur man ändrar i "sub-rubriken"; gjorde mitt bästa för att få blomsläktets namn rättstavat. Jag är annars väldigt noga med det. DS
Christer i Falköping
14-04-2008, 04:11
Det är nog den bästa blomman en grabb som inte bryr sig om blommande växter kan ha. Det du tänker göra är exakt rätt. På sommaren vattnar du ungefär var 14:e dag. Det finns speciell orkidénäring, men du kan ta vanlig blomnäring också, fast bara kanske halv dos en gång i månaden. På vintern nöjer du dig med att vattna en gång i månaden. Norrfönster är också jättebra. Omplantering behövs inte så ofta, jag brukar vänta tills det ser ut som om den börjar klättra upp ur krukan innan jag bryr mig. Då köper du speciell orkidékompost och byter ut allt i krukan.
Lycka till!
Christer.
Tusen tack Christer!
Orkidétjuven
17-04-2008, 21:36
Tänk på bara att blir det en varm sommar osv så tänk på att de kan behövas vattnas en gång i veckan med. Kan iaf vara bra att veta.
Malva15
19-04-2008, 11:10
Orkidénäring är bäst för orkidéer men vattnar du med vanlig näring skall du bara ta ett kryddmått till en 2 liters kanna!
Orkidéer är epifyter i träden och får minimalt med näring i sin naturliga miljö. Vanlig näring bränner rötterna och orkidén kan dö...
Christer i Falköping
19-04-2008, 14:07
Jag vet flera som kör med vanlig näring, halv dos, och det går utmärkt. Men inget jag vågat göra själv dock. I och med att man bara doppar ned krukan i det en stund tror jag inte det gör någon större skada faktiskt. Men som sagt, jag har inte vågat pröva själv.
Christer.
Tack för alla tips, jag tar till mig av dem och ska försöka vårda den så bra det bara går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.