Vad använder ni för höstgödsel? och när?
Har förstått såpass att kvävegödsel ska undvikas men är det någon som har ett bra förslag på "allroundgödsel" som man kan lägga på perenner, buskar etc.
Min kolonigranne kör hönsgödsel för fullt just nu men det är väl kväverikt, eller?
Gunilla
Ingrid på Västkusten
14-08-2003, 20:00
Om man ine skall så nått nu såsom asiater och hösträttikor etc är hönsgödsel totalt bortkastat. Kan grannen lika gärna spara sig.
Benmjöl är suveränt som höstgödning! Jag tillför så gott som ingen gödsel alls på hösten då jag tillhör den 'skolan' som tycker det är totalt bortkastat om man itne lägger på det innan kylan kommer och snön, i mitt fall spolas ju allt bort med töperioderna så våren är min bästa gödselperiod( jag bor ju i zon 2 med mystiska vintrar). Annars så kan man ju använda komposterad häst och ko på hösten precis innan kylan etc. Bodde jag kalalre så skulle det va hösten i mitt fall. I fallet med höstsådder som skall övervintra så är det faktiskt häst/ko komposterad som gäller.....
Hälsar ingrid
Så några nävar benmjöl här och där kan vara lösningen alltså. Jag inbillar mej att det kan vara bra att låta växterna äta upp sej lite inför vintervilan men kanske är det onödigt. - det är ju inga björnar direkt
Är också i zon 2, Stockholm med nästan lika konstiga vintar som på Västkusten så din metod borde funka här också.
Tack!
Gunilla
Ingrid på Västkusten
15-08-2003, 14:14
Njae - det är snarare tvärtom - de skall magra ;-)))
Har provat båda nu - så lcyka till och jag hoppas på en bättre vinte ri år även om det var skönt att ha snö för en gångs skull!!
Hälsar Ingrid
Susanna
18-08-2003, 20:49
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 15-08-2003, 15:14)
Njae - det är snarare tvärtom - de skall magra ;-)))
Ja - visst är det väl så att vedartade växter måste få tid på sig att omvandla nya skott till ved - och får de för mycket kväve sätter de ytterligare nya skott istället. Läste tidigare här på Odla.nu att vedartade växter helst inte ska gödslas efter juni månad. Mycket tidigare än vad jag trodde....
Mvh
Susanna
Ja, och med de milda sensomrarna och höstarna vi haft har många vedartade växter gått i vila för sent. Jag har sett många äppelträd i gödslade gräsmattor som inte förstått att de ska sluta växa och som hela vintern stått med halvgröngrå senårsskott och blad som inte fallit. På vårvntern dör årsskotten och tillväxten vid närmsta levande knopp kommer igång sent och ofta med årsskott i en riktning man inte riktigt hade tänkt sig.
Har man gräsmatta eller odlingslotter i närheten av träden bör gödslingen vara mycket sparsam och helst ingen alls efter midsommar!
Mariann
19-08-2003, 07:12
Benmjöl är jätte bra, långtidsverkande det kan dom "leva" av till våren men det kommer inte att räcka. Jag har läst någonstans att det tar 2 år innan det är helt "ute". Jag använder det också också, särskilt i planteringsgropen. Men min tanke med PK gödsel (t.ex Algomin DYRT
)är att Rosorna ska få hjälp med förvedningen och det får dom av PK, minns inte just nu om det är P eller K som är hjälpen. Glöm inte att om dina rosor skjutit nya långa skott från marken att klippa av dom, ytterligare hjälp till förvedningen av de mjuka skotten som annars inte klarar vintern, iaf hos mig.
Ingrid på Västkusten
19-08-2003, 11:32
Ähum ursäkta men om det hjälper rosorna att övervintra bättre tvista fortfarande rosodlarna! Och de lärde - tvärtom i många fall och en annan sympunkt är det bättre att låta de långa skotten sitta kvar även om rosen ser avig ut - den rättar tilll sig själv till nsäta år och blomningen blir rikligare. Nu beror de ju också på zon å ros och när vintern kommer etc etc.
Hälsar Ingrid
Mariann
19-08-2003, 12:29
Så då menar du Ingrid att man inte behöver varken det ena eller det andra
har man gjort allt detta i onödan då? Undra om jag vågar prova att hoppa gödslingen i år
Det är ju så attans dyrt detta Algomin. Trädgårdmästaren på Rångedala sa ju att man ska höstgödsla med PK därför har jag gjort det i några år nu. Vad det gälle toppningen så har jag märkt att här zon 4 (kallt men nästan ingen snö)måste jag nästan det, för annars fryser hela det skottet bort och då blir det ju ingen blommning alls på det iaf.
Ingrid på Västkusten
19-08-2003, 12:45
Hej hopp Mariann,
Jag ahr toppat mina i några år sedan började vi diskutera detta på AoTs forum - jag har härdiga gammeldags rosor så jag finner ju att nedfrysningen utav dem och dessa 'nya' skott ju är väldigt liten. Och det framfördes detta här med att det gick lika bra utan som ocksådiskuterats på amerikanska fora etc etc bollen igång.
Tja - detta är mera ovetenskapligt :-)) men höstgödning har jag aldrig liksom förstått vitsen med. Algomin kalkar väl lite också - min huvudsakliga gödselperiod är våren. Skulle nog inte säga att Algomin är bortkastad alls - fast jag 'räknar' inte Algomin som höstgödsel ( sicket hårklyveri va!!) - utan som 'annat' supplement ( alger kalk micronäring, etc etc) och jag använder sådant även vid andra tidpunkter på året än hösten. Våren igen - då allting brakar igång. Höstgödning är benmjöl :-)) men det kan man ju lägga ut närsomhelst på året det varar ju i upp till två år så när man lägger ut det - jaaa-a :-)=)
Sedan har jag en fundering om hur man gödslar under säsongen samt med vad också påverkar det här med längden på årsskotten. Nu har jag ju zon 2 och ingen snö - så det är ju mildare här - på verkar säkert, samt valet utav gammeldags rosor. Får en nyfiken här undra vilka rosor Du har?
Är en stor anhängare av egna observationer i trädgården.
Hälsningar firån Ingrid
Mariann
19-08-2003, 12:56
Hej Ingrid
Jag har några gammeldagsarosor (Noisettiana, Gallica o Damascena) men de får knappt gödsel, de får när perennerna får kogödsel på våren. Men det är främst mina "skötebarn" de Engelska rosorna. Leander, William Morris, Crownprincess Margareta och Pat Austin (kruka) som jag är så himla rädd om. Vill inte för allt smör i småland missa en endaste centimeter av en gren. Med andra ord minsta möjliga svinn
Det är ju knappt att de tål denna zon
Ingrid på Västkusten
19-08-2003, 13:01
Aha - det är de engelska!
Nä - jag hade klippt jag med - bra gjort att odla dem i zon 4! Inget konstigt alls at de fryser i så fall.
Hälsar ingrid
Mariann
19-08-2003, 13:15
De har överlevt två vintrar nu
massor med täckning av jord, löv o granris med en liten presenning för värsta vätan, men ändå med "drag under galoscherna". Man är glad må du tro! Nu är det bara rådjuren som ska tas om hand
Bettson
21-08-2003, 08:32
Kväve skall tillföras när växten växer. Kvävegödning på hösten är därför ingen ide alls. Kvävegödling för sent på sommaren kan ge frysskador på vissa växter som drar upp för mycket vatten i skotten.
PK fosfor och kalium behöver vissa växter efter blomningen för det är då de sätter blom-anlag till nästa säsong. Typexempel jordgubbar.
Om man behöver höstgödsla med PK eller inte beror nog lite vilken jord man har. Mycket ler i jorden lagrar näringsämnen och då kan man tillsätta PK lite när som helst under sommaren. En lättare jord som inte lagrar så mycket näring kan man i vissa fall behöva tillsätta en sensommargödsling PK.
Fick tipset att köpa lökväxtgödsel som höstgödsel idag på den lokala växtbutiken.
Det uppgavs vara "PK" och lämpligt att använda på t ex rosorna som "nattamat".
Någon som har någon erfarenhet?
Sanna
Ingrid på Västkusten
01-09-2003, 06:06
Många av oss på Odla försöker odla ekologiskt och itne försura markerna samt bidraga till algblomning. Iofs är vi små aktörer och föresatserna lyckas inte alltid på gift och gödselfronten men vi försöker.
Det som säljs av många gardencenters är inte nödvändigtvis det bästa elelr mest optimala - men visst är det 'enkelt'. Och gardencenters vill ju sälja.
Algomin är ju iofs en 'tillverkad' produkt men den är ekologisk och går lika bra, likaså benmjöl ( man kan ha aspekter på denna).
Vill inte pekpinna för mycket :-)) men det finns många aspekter på vad man väljer. Att man ställer frågor och funderar på vad och varför är fruktansvärt BRA :-D en enkel regel är att undvika all kvävegödsling sent på säsongen.
Själv tillför jag min huvudsakliga gödsel på våren - alla kategorier.
Hälsar ingrid
Elizabeth
01-09-2003, 12:26
Jag var på en vandring om perenner i Botaniska förra veckan och frågade just om höstgödling. Svaret blev att det inte behövs och dessutom så hamnar ju det mesta i grundvatten under vinterperioden.
Överhuvudtaget så gödslar dem i sina perennrabbatter 2 gånger om året, på våren och runt midsommar.
Hälsar
Elizabeth
Roligt att höra Elisabeth, det stämmer ganska bra med mina erfarenheter - höstgödsling på sensommaren tycker jag mig nämligen ha märkt att stör avmognaden. Nu i år gick jag in för att ge en rejäl dos gödsel på våren (rikligt med kväve) och avrundade det hela med ett PK-gödsel med lite, lite kväve under veckan efter midsommaren. Och nu ser växterna ut att må riktigt prima och helt i takt med årstiden. För första gången...
Micke
Bettson
14-09-2003, 13:39
Roligt att höra att växterna är i balans. När det gäller gräsmattan har vi gått ytterligare ett steg längre. Vi har gräsmatta med stora gamla äppelträd. Gräsmattan kräver mcyket gödning för att vara fin. Träden skall inte ha för mycket framförallt kväve för att inte få vattenskott. I stället för en vårgiva gödning vi hade från början så gick vi över till två. Sedan blev givorna fyra. Observera att vi inte lade på mera gödning. Vi gav flera babyportioner i stället, men ingenting efter slutet på juli.
Det vi ville uppnå var :
Att ge gödning i omgångar så att det kom huvudsakligen gräsmattan till del.Om vi bara ger så mycket som gräset tar hand om blir det inget kväve som sjunker längre ner i marken där rötterna på träden ligger.
Vi har gett kombinationsmedel NPK och eftersom vi har en styv lera lagrar jorden det PK växterna behöver så ingen höstgödning behövs alls hos oss.
Denna metod minskar också kväveläckage.
Vi misstänker att det också har en annan positiv bieffekt. Grannarna har mördarsniglar. I vår trädgård gillar dom inte att vara. Vi har hittat tre men grannarna plockar hinkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.