Full version: Vallmo
tepa
Hej !

I fjol sådde jag perenna vallmo i ett land, där vi hade fyllt på med trädgårdsflis. Försökte lite blanda om men det blev nog inte så bra. Vallmona kom ialla fall inte upp !! Är det möjligt att de kommer iår? Nu är jorden mycket bättre där, har blandat om den mera. Undrar om de kan övervintra i marken och börja gro följande år ?

Hälsn Tepa
Eva 33c
I princip, Ja. Sådde du mycket frö? Lite svinn måste man räkna med när man sår direkt. Annars är det nog bättre att så i krukor och sedan skola om och plantera ut när plantorna blivit så stora att de syns! Krukorna kan stå ute, bara se till att de inte torkar ut.
Har man väl fått en vallmo i rabatten så självsår den sig, (om man inte är jätteduktig på att rensa...) den producerar ju enorma mängder frö.
Fru fet
Jag har aldrig sått perenn vallmo men väl ettårig (ladybird och fruit punch) och den blommade inte förrän andra året. Första året kom det bara små gröna bladrosetter. Vet inte varför det blev så men iallafall - den kan komma iår om du inte rensade bort den förra året. Som ovanstående svarade frösår den sig sedan gärna och återkommer år efter år.

Annars får du väl peta ner några extra frön i år, eller sätta en planta! flirting.gif

jenny

tepa
Tack för era svar. Sådde 12 påsar i de smala landena jag har längs grusgången till huset. Rensade nog flitigt där ifjol, lade Gladioluslökar istället, som jag flyttade från ett annat land där de redan hade börjat växa. Så att det inte skulle bli tomt. Gladiolusen blommade vackert. Tog upp dessa på hösten. Bor i nivå med Uppsala, hade nog minusgrader inatt. När tror ni att jag kan börja vänta, och hur ser de ut när de kommer upp? Ska nog så någon påse till för säkerhets skull.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon