Full version: Isop-beskärning
Fru fet
Jag planterade ett tiotal isopplantor för ett par år sedan med tanken att låta dem bilda en liten låg häck framför växthuset. Förra året fick de bara stå (jag hade som sagt var en nyföding då..) och i år är de ganska spretiga..Hur långt ner kan/skall man klippa dem för att få dem att buska till sig? Det är "vanlig" isop, blandade färger (rosa/vit/blå).
Oj, vad mycket frågor som dyker upp när jag börjar rådda i trädgården igen! Det är superbra med Odla, där får man snabbt svar på det mesta! rolleyes.gif

jenny
MammaMattsson
CITAT (Fru fet @ 14-04-2008, 09:10) *
Jag planterade ett tiotal isopplantor för ett par år sedan med tanken att låta dem bilda en liten låg häck framför växthuset. Förra året fick de bara stå (jag hade som sagt var en nyföding då..) och i år är de ganska spretiga..Hur långt ner kan/skall man klippa dem för att få dem att buska till sig? Det är "vanlig" isop, blandade färger (rosa/vit/blå).
Oj, vad mycket frågor som dyker upp när jag börjar rådda i trädgården igen! Det är superbra med Odla, där får man snabbt svar på det mesta! rolleyes.gif

jenny

Hejsan,

Har också Isop, och jag brukar ta bort fröställningarna, plus en fem centimeter till nedåt, ibland mer. De bryter oftast nya skott, och är rätt tåliga. Jag klipper som jag tycker, helt enkelt, och ingen har dött ännu...Peppar,peppar!
Men, tänk på att du kan missa ett års blomning om tar i för kung och fosterland. De friska, gröna kvistarna du klipper, kan du enkelt sticka i grusblandad jord, ute eller i växthus, de rotar sig snabbt, och du har fler gratisisoper!

Det är nog litet dumt att klippa så man bara lämnar en decimeter av busken kvar, då vet jag inte om den klarar sig, jag lämnar alltid friska bitar av skott kvar. ( Om än klippta..)
Överbölingen
Tror också att man kan vara ganska hårdhänt. Sorkarna har en del år jämnat isopen vid markytan och i augusti har de blommat för fullt.
Fru fet
Tack! Då kapar jag en bit nedan de gamla blomställningarna. Nu borde bara en bra tid va?
Sen hoppas jag på en (lagom) varm, solig sommar när jag kan sitta i gasset och lyssna på humlorna i mina isopplantor och känna doften från kryddlandet bredvid (drömmer..) blush.gif

jennt
Eva 33c
Här i zon 5 går vintern och snön ganska hårt åt dem så de är inte snygga på våren. Så jag stubbar mina ganska rejält, det blir ca 10cm kvar. De blommar till sommaren som vanligt ändå, så det är ingen fara, och de blir snabbt gröna och täta. De skjuter nya skott ända nerifrån. Här har jag dock inte klippt än, låter vårvärme komma igång lite först.
ingrid fuxwall
Brukar klippa ner mina ganska mycket och säger som de andra att det klarar de - oftast.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon