CITAT (Fru fet @ 14-04-2008, 09:10)

Jag planterade ett tiotal isopplantor för ett par år sedan med tanken att låta dem bilda en liten låg häck framför växthuset. Förra året fick de bara stå (jag hade som sagt var en nyföding då..) och i år är de ganska spretiga..Hur långt ner kan/skall man klippa dem för att få dem att buska till sig? Det är "vanlig" isop, blandade färger (rosa/vit/blå).
Oj, vad mycket frågor som dyker upp när jag börjar rådda i trädgården igen! Det är superbra med Odla, där får man snabbt svar på det mesta!
jenny
Hejsan,
Har också Isop, och jag brukar ta bort fröställningarna, plus en fem centimeter till nedåt, ibland mer. De bryter oftast nya skott, och är rätt tåliga. Jag klipper som jag tycker, helt enkelt, och ingen har dött ännu...Peppar,peppar!
Men, tänk på att du kan missa ett års blomning om tar i för kung och fosterland. De friska, gröna kvistarna du klipper, kan du enkelt sticka i grusblandad jord, ute eller i växthus, de rotar sig snabbt, och du har fler gratisisoper!
Det är nog litet dumt att klippa så man bara lämnar en decimeter av busken kvar, då vet jag inte om den klarar sig, jag lämnar alltid friska bitar av skott kvar. ( Om än klippta..)