Full version: Ersätta träd
Fru fet
Jag hade en gång ett äppelträd...Ganska ungt, förmodligen runt femton år. Förra året blommade det vackert och sedan vissnade det. De små bladen krullade ihop sig och torkade och framåt sommaren var trädet stendött. När vi tog ner det fanns det i princip inga rötter kvar utan stammen var bara som en pinne nerstucken i marken. Nu vill jag ersätta trädet med något annat, har funderat på en buskmagnolia. MEN- är det risk för att stället där trädet stod är sjukt, dvs att det finns något i jorden som inte borde vara där? I så fall, hur mycket av jorden bör man byta? Eller skall man helt enkelt odla gräsmatta där? confused.gif

Läget är ganska rakt söder, växtzonen 2-3 och jordmån styv lerjord om det spelar roll.

jenny
*Stintan*
Det är inte så att du möjligen har sork i trädgården? Då kan det se ut så där. Jag har varit med om det och då fungerade det inte att plantera ett nytt på samma ställe utan det fick bli på en annan plats. Då petade jag också ner en massa vitlöksklyftor runt första åren och sedan höll jag efter och klippte gräsmattan runt ofta. De nya träden lever fortfarande men jag försöker vara observant på om det skulle dyka upp några odjur på nya platsen.
KURT
Om det var en sjukdom så borde det normalt inte vara något problem att plantera en växt från ett annat släkte på samma plats.
Fru fet
Tack för era svar! Jag har funderat på om jag har sork i trädgården men jag tror inte det (det räcker så bra med alla harar och rådjur tacksåmycket!). Det låter bra att det borde funka med en annan art. Bara att ta fram den stoooora spaden och gräva ett hål nu då. Leran här gör att man får syssla en hel del med jordförbättring.

jenny
Cilla
Om det inte är sork som skapat detta så är det helt klart fel på stället och risken är stor att ingen annan vedartad växt klarar sig heller. Det ska till ganska mycket innan ett 15-årigt äppelträd dör. Om det 15-åriga trädet vuxit innan det dog alltså.

Stället kanske är vattensjukt. Eller på tok för torrt. Eller så används växtgifter i närheten.
Fru fet
Hm..det lät ju inte lika hoppfullt. Trädet växte OK och gav en del frukt (Ingrid Marie tror jag) innan det dog även om det var felväxt. Rådjur eller harar eller bådadera hade nog hjälpt till lite med beskärningen under resans gång... Stammen var "nätad" när vi flyttade hit. Jag vet att våra föregångare hade problem med att få träd att ta sig på tomten pga dålig dränering med det är ffa på norrsidan. På sydsidan är det snarare för torrt. Det kan nog också vara så att jordlagret på vissa ställen är rätt tunt eftersom tomten är utfylld med rasmassor från huset som stod här innan, ibland när man gräver hittar man bara tegel t.ex.

Nåja, svammel svammel. Man kan väl inte mer än prova att plantera något nytt antar jag.

Tack för svaret Cilla!

jenny
Cilla
Hej, ledsen att inte kunna ge dig svaret att det kommer att gå lätt som en plätt! Men med nu lite mer information så finns det ialalfall tips att ge.

Om stället är vått så är det inget annat än att dränera. Det brukar göras som mastodontprojekt men behöver inte alltid vara det. kan räcka att man gräver litet dike, ett spadtag djupt och brett där man kan avleda vattnet.

Om stället är kraftigt fuktigt så kan du plantera på kulle, upphöjt. Finns beskrivningar på min sajt (om jag minns rätt, jag visar detta på mina kurser också och kan skicka dig mer info om det inte finns på sajten). Då gräver man inte djupt alls men mycket brett, lägger sten och singel längst ned ca 20 cm och ställer trädet så att det kommer kraftigt över marknivån, minst 20 cm. Fyller på så att trädet kommer att stå på en flack kulle.

Om stället är torrt borde du kunna se det på det träd som dog. Dvs det är flera år med ingen eller mycket liten tillväxt alls. Ett 15-årigt äpple bör växa med ca 30 cm per år. Kolla efter de små ringarna runt grenarna från spetsen och in. är det tätt mellan dem kan torka ha varit ett problem.

Om du både har sankt och torrt på tomten så är det ju en ganska förträfflig kombination. Ofta kan man leda vatten från det torra till de torra, mark-grunda partierna. Om det blir vått i ett grunt parti brukar inte göra så mycket för det bli vatten som rör sig och det är något helt annat för ett träd än att stå i stillastående vatten.
Fru fet
Hej Cilla,

En följdfråga om du ids..
Jag var inne och kollade runt på din träd-sajt. Mitt stackars äppelträd kan ju lika gärna ha dött av kräfta, det var ju som sagt lite sprucket och käkat på både här och där (fast då kanske det inte skulle ha dött så knall och fall?).
Iallafall blev jag väldigt sugen på att plantera ett nytt äppelträd ;-P. Du tipsade ju om några arter men bör undvika, men hur vet man vilka som funkar? Jag är sörmländska i förskingringen och uppväxt med en stor gammal äppelträdgård och min smak är därefter. Jag gillar Åkerö och Gravensteiner (de gick ju inte) och min favorit är Citron/Melonäpple (funkar bergis inte heller, den är ju lite lik de andra?). Jag kanske borde plantera ett Sköldingeäpple, uppkallad efter min barndoms by (Jag erkänner - när ungarna leker i Pettsons hus på Julita Gård brukar jag gå omkring i äppelträdgården och läsa på alla skyltar rolleyes.gif ).

jenny
Cilla
Hej Jenny,
Melonäpple är inte lika kräftkänslig som Åkerö och Gravensteiner. Jag tycker själv att Melonäpplet är en mycket god ersättare till många andra älskade sorter. Man kan lagra melonäpplen också om man vill, fast de mognar lite tidigare än Åkerö. Lär man sig utseendet på äpplet så är det också mycket vackert. Lite blekare än Åkerö men fint. Trevligt träd tycker jag det är också, lite slingrande grenväxt och medelstor ganska bred krona. Mycket mindre trädsort än Åkerö och om man nu kan säga något ont om Åkerö så är det väl att det vill växa käpprakt upp många meter innan det breder ut sig med sin mäktiga krona, och att det har en benägenhet att skjuta stamskott så att träden ser ut som skogar. Så gör inte melonäppelträdet. Dessutom bör Melon frukt tidigare än Åkerö... Och dessutom varje år.

Filippa är annars det minst kräftbenägna äppelträdet jag känner till. Har många härliga egenskaper men de är långt ifrån Åkerö... Liten sort med frukten på långa spjut, ser ut som en rufsig nyväckt kalufs utan ordning och långt ifrån det knotiga. Blommen är fantastisk. Sök på Filippa här så får du beskrivningar. Frukten är helt OK och lär man sig smaken så är den en god sort även om den kan kännas alldaglig i smaken från början.

Om det är frukten på Gravensteiner och Åkerö som du gillar så finns ju alltid lösningen med spaljé som du ställer någonstans där du har lite plats. Då kommer frukten mycket tidigare än på kronträd dessutom, och om den får kräfta är det inte ett så stor miljöförändring att ta bort den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon