Vi fick en happy landing i går kväll trots att vi inte blev uppsläppta i luften förrän en mekaniker tittat på någon lampa som blinkade på fel sätt under nervägen på planet.
Packat upp, vänt och vridit på fynd av skiftande kvalitet. Bläddrat i broschyrer, läst anvisningar, googlat efter skötselråd, diskat, vattnat blommor. Sorterat sådant som skall till Överböle i eftermiddag och därstädes tas om hand på ett förhoppningsfullt bra sätt.
Har suttit en stund och forumat. Hujeda mig så många inlägg som ni har skrivit när jag varit dotorlös. Fick gå tillbaka mer än hundra trådar på trädgårdsforumet och har bara hunnit med att skumma lite på ytan. Jag har i varje fall konstaterat att mässan är en oerhört stor grej för oss lite insnöade.
Den här mässan är nog den som gett mig mesta behållningen. Ur monterinnehållet har det väl aldrig varit mer trädgårdsrelaterat. Ok att det finns äkta och oäkta träd (släktträd alltså) så finns det ju tredje och fjärde led, ibland ännu fler i härstamningen. Men i de flesta fall så fanns det trädgårdsanslutning. Resultatet blev = väldigt relevant mässa.
Vi handlade naturligt vis. Alldeles för mycket. Mest sånt som vi sagt att vi inte skall köpa på mässan någon mer gång!!! (inte är vi väl ensamma om det?). Hämtade idéer och intryck. Konstaterade hur vi inte skall göra på vår balkong i stán. Men vi fick några lösryckta idéer. Tittade åter på lämplig utrustning för avträden på landet och hittade verkligen en bra manick för ändamålet.
Hittade en brutal blomma för första gången. Den sades ha mygg, knott och blomflugor som huvudrätt. En liten, grön, tacklöksliknande bladrosett som luktar lite fel (snällt sagt). Jag ogillar keramik, förlåt mig, i trädgården. Följaktligen köpte Eva en snygg keramikknopp till en luktärtswigwam och lämpliga toppar till armeringsjärnsstöd. Praktiska och bra. Hållare till snörnystan, diverse böcker. En blå Corydalis, Gentiana verna, Catalpapyttisar bla, bla, bla.
Kontentan då?
Aldrig tillförne har vi haft det så trevligt på mässan. Träffat trädgårdsvänner i mängd. Vi har bytt tankar och idéer med varandra. Stiftat ny bekantskaper. Två verkligt trevlig middagar hann vi med där vi träffade både gamla och nya trädgårdsvänner. Hela den här biten gav årets mässa en reell skepnad, taktil i allra högsta grad. Det bekräftar att trädgårdsmänniskor är sociala och det umgänget är det bästa och största minnet från årets trädgårdsmässa.