Hej Syrenhortensiavänner
Köpte en Syrenhortensia för tre år sedan, växer dåligt. Har flyttat den tre gånger, sista gången för att den var ivägen vid vårt dammbygge. Den har nog blommat varje sommar med någon klase blommor. Borde jag beskära den ? Hur mycket ? Är NU en passlig årstid ? Bor i nivå med Uppsala.
Hälsn Tepa
Hej
Jag vill säga att, Syrenhortensia ska beskära under April, på grund att skott som växer fram under sommaren, första beskärning ska man toppa den när blir 1 – 1,5m, för att få en bra förgrening, Därefter beskär man hårt varje år så att bara 1-2 knoppar sparas över förra årets beskärning.
Lycka till , H: Bassam.
retrieva
14-04-2008, 20:14
Hortensior vill ha surjord. Jag planterade min i rhodendendronjord och den har blommat fint! Den blommar på årsskott
Tack Bassam, det är bara det att den har långt kvar tills den blir 1-1,5 meter !
Tack också Retrieva. Visste inte att den ska ha rhodo-jord ! Men det är kanske försent nu, eller kan man gräva upp den ytterligare en gång och sätta rätt jord ?
Hälsn Tepa
ewa zon 3
15-04-2008, 13:42
Syrenhortensian kan behöva några år på sig för att komma igång med tillväxten ordenligt så kanske inte så bra idé att flytta den igen.
Min växer fint och trivs i vanlig mullrik trädgårdsjord tror inte hortensian kräver surjord men kan växa i den.
/Ewa
Hej
Jag vill säga att du kan gödsla genom att gör pimplar på jorden omkring växt och lägga i dem gödsel sedan stänga dem på jorden.
Lycka till, H Bassam
Eva 33c
15-04-2008, 22:23
Om den inte växer så bra tycker jag inte du ska klippa den. Det är trots allt genom de gröna bladen som den samlar växtkraft. Klipper du den nu måste kraften tas från förra årets lagrade näring för att bilda nya skott med blad. Och om den inte växte så bra då kanske det är en onödig påfrestning?
Om du inte klipper kommer den att grönska tidigare och få längre tid med gröna blad. Förmodligen är det faktum att du grävt upp den flera gånger en orsak till att den inte växt. Låt den vara i sommar, gödsla lite kanske och se till att den har vatten.
När den väl etablerat sig kan du börja klippa den på våren för att få tätare plantor och större blommor. (Som bassam beskriver.)
Tycker jag i allafall...
Tack för era fina råd. Ok, jag ska låta den vara. Inte klippa. Och så ska jag gödsla som ni säger. Den står soligt, månne det är för mycket sol ? Vanlig hortensia ska ju inte ha sol.
Hälsn Tepa
HEJ
Jag vill skriva till dig vad som läste idag om(SYREN HORTENSIA grodiflora hydrangea PAniculata grandflora,
Att den blir cirka 2m, den ge stora vita blommor från mitten av sommar till sen på hösten,
Den behöver svalt fuktigt med skugga eller halv skugga annars blir blad och blommor svedda, behålla jorden fuktigt och humusrik samt väldränerad.
, men (hortesia Edless summer) behöver sol till halv skugga och klara sig till -30,
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.