Full version: Plommonstekel
MRLINDELL
Hej!

Jag har ett plommonträd OPAL som är satt under våren. Det blev ett 75-100 plommon som växte bra och såg fina ut. Under tiden har en del skrumpnat/möglat och fallit av. Jag har sedan funnit droppar av klibb typ kåda på plommonen. Dett blev mera & mera och till slut tog jag bort alla då det stod klart att plommonen drabbats av något.
Kan det vara plommonstekeln som varit framme? Jag har rensat bort några sjuka blad med klibb, alla plommonen samt tagit bort 1 dm av jorden (diameter 50 cm) runt trädstammen i hopp om att få bort parasiter som vill förpuppa sig/övervintra. Tänker byta mera jord senare i höst, kanske 20 cm djupt då.

Kan jag göra mera? Hur skyddar jag mig nästa år?
Micke
Hej! Du kan ha fått besök av pudrad plommonbladlus (Hyalopterus pruni), som kan förekomma i enorma mängder på plommon. Den är 1,7-2,7 mm, blekblågrön. Deras klibbiga utsöndringar hamnar ofta på frukten som blir täckta av sotdaggsvampar. Det är en s.k. värdväxlande bladlus som oftast flyttar över till vass på sommaren, men som sedan kommer tillbaka till plommonträdet där de övervintrar. Den kan också stanna kvar på plommonträdet hela sommaren. Den kan bekämpas med paraffinolja på våren mot äggena och på sommaren med såpa.
Angrepp av plommonstekeln brukar synas i form av små svarta hål på unga kart som snart faller av, och därför tror jag inte att den har varit framme. Men om det skulle vara den så har du gjort rätt i att ta bort alla kart - och dessutom jorden runt eftersom den övervintrar i en kokong 8-10 cm under jordytan. Men diametern för jordborttagningen borde följa grenarnas utsträckning om du vill vara på säkra sidan.
Möjligtvis kunde det också röra sig om plommonvecklaren, det första tecknet på ett angrepp är en liten seg "gummidroppe" som kommer ut från larvens ingångshål. Karten mognar sedan i förtid och faller av. Larven övervintrar också i en kokong på marken eller under barken på ett träd. Också här är det i så fall bra att du tagit bort jorden. Men att bekämpa vecklare i fritidsodling är svårt, i yrkesodling används kemisk bekämpning.

Synd bara på de rara plommonen...

Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon