Full version: Gullregn
tepa
Hej !

Min syster har fått en vacker gul buske, som blommar på hösten, av en granne. Hon vet inte vad den heter , inte grannen heller. Den blommar med mycket små gula blommor, busken full, så hela busken ser gul ut. Jag skulle också få komma till hennes granne och hämta skott. Skulle vilja veta vad den heter, så mycket visste grannen att det inte var Gullregn, men något liknande ?

Hälsn Tepa
Maggan H
Det låter som en vinterjasmin, blommar höst och vinter. Jag har en liten planta som jag har drivit från sticklingar, och den blommar ännu!
KURT
Är det den så verkar det i alla fall vara ganska lätt att föröka den:

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Jasminum+nudiflorum
Christer i Falköping
Vinterjasmin är väl en klättrare, inte en buske. Tycker snarare det låter något åt ginsthållet till.
Christer.
Aqvakul
en bild hade gjort det mkt lättare....
Dilara
Vinterjasmin
retrieva
Ölandstok w00t.gif
Christer i Falköping
Tänkte faktiskt på den med, men den börjar väl blomma redan tidigt på sommaren?
Christer.
tepa
Hej !

Ölandstok är det definitivt inte. Har haft såna, men dom dog.
Såg en bild på Forsythia på nätet, tror nog att det är en sån. Ni som har Forsythia, blir busken liksom helt gul på hösten, sept, okt ? Ska kolla på nätet på vinterjasmin, hur den ser ut.

Hälsn Tepa
Bee
Forsythia är det inte. Den blommar nu här i zon 2-3. Sen är det bara gröna blad för hela slanten resten av året*.

Edit: * = tills frosten kommer menade jag smile.gif Och bladen kommer efter att blomningen är över.
Alexander-VG-zon3
hos mig blommar forsythian milda år i början av nov fram till dec sedan avslutar den att blomma och börjar igen i feb med praktblommnigen i mars-april .

vinterjasmin är en hakande buske med smalt och brett växtsätt med gula jasmin blommor som börjar hos mig i nov och igenom hela vintern och slutar i jan-feb .
Benne
jag kan inte heller tro att det är en forsythia!
här i skåne blommar den redan i slutet av
mars,om det är milt.jag tror också på ginst
men det kan också vara konvaljebuske,den
har gulvita blommor!! lycka till.
tepa
Hej !

Nä, ingen Konvaljebuske. Liknade inte alls, googlade på en sån. Inte något av era andra förslag heller liknar. Den har alltså jättesmå gula blommor på hösten, påminner om Spiraeans blommor, fast dessa är nog ännu mindre.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
NÄ, du får allt fotografera den, annars kan vi gissa tills vi dör.
Christer.
Sylvia
CITAT (Christer i Falköping @ 17-04-2008, 18:16) *
NÄ, du får allt fotografera den, annars kan vi gissa tills vi dör.
Christer.

Det var just vad jag skulle säga, det blir nog ingen ände i detta innan vi ser underverket och kan artbestämma den!
tepa
Hej !

Igår var jag hem till min syster, vars granne hade gett busken till henne. Jag fick också av snälla grannen en par tovor med lite skott på, som jag grävde upp.De blommar ju inte nu. Ska fixa nåt slags foto ikväll på det. Vet inte om någon känner igen det nu när det inte blommar. Kanske någon känner igen bladen ?

Hälsn Tepa
tepa
Hej !

Här kommer bilden. Det är de smala bladen till vänster.

Hälsn Tepa
Christer i Falköping
Gullris ser det ut som. Kan bli ett besvärligt ogräs med tiden. Fast det kanske kommit sorter som inte sprider sig lika villigt numera.
Christer.
tepa
Tack, Christer. Jasså Gullris. Någon annan som håller med ?

Hälsn Tepa
Fågelvägen
Jag håller med Christer! En perenn av det tråkigare slaget. Sprider sig och tar lätt över perennrabatter om man låter den och då ser den ut som ett buskage. Enda fördelen är att bin tycker om den och bina hittar inte så mycket som blommar den tiden.
Mollis
CITAT (Fågelvägen @ 19-04-2008, 11:30) *
Jag håller med Christer! En perenn av det tråkigare slaget. Sprider sig och tar lätt över perennrabatter om man låter den och då ser den ut som ett buskage. Enda fördelen är att bin tycker om den och bina hittar inte så mycket som blommar den tiden.

Håller inte med om att den är "av det tråkigare slaget", man behöver ju inte precis sätta den i rabatterna utan kan ha den på andra ställen där man vill ha lite färg, och den är vacker tycker jag, lite robust och lite gracil på samma gång...
Christer i Falköping
Att den är fin stämmer väl, men den frösprider sig enormt, plus att rötterna dessutom sprider sig. Men har man den som solitär mitt i gräsmattan har man ju åtminstone koll på rotspridningen. Men fröplantor kommer ju att dyka upp överallt tyvärr.
Christer.
Mollis
CITAT (Christer i Falköping @ 19-04-2008, 15:38) *
Att den är fin stämmer väl, men den frösprider sig enormt, plus att rötterna dessutom sprider sig. Men har man den som solitär mitt i gräsmattan har man ju åtminstone koll på rotspridningen. Men fröplantor kommer ju att dyka upp överallt tyvärr.
Christer.

Jag tycker inte alls att det är så farligt med den spridningen och några fröplantor har inte visat sig alls här, jag tycker nog att väldigt många andra växter är tio gånger jobbigare... akleja, isop, kantnepeta, purpurklätt, myntor t ex, sätter man Gullriset på en yta som annars inte syns så är den fantastisk tycker jag och där kan man ju bara glädjas över att den trivs och sprider sitt gyllene ljus..
Alexander-VG-zon3
jaså var det en perenn ,, det du har på bilden är ingen ''buske'' .

CITAT (Mollis @ 19-04-2008, 15:02) *
Jag tycker inte alls att det är så farligt med den spridningen och några fröplantor har inte visat sig alls här, jag tycker nog att väldigt många andra växter är tio gånger jobbigare... akleja, isop, kantnepeta, purpurklätt, myntor t ex, sätter man Gullriset på en yta som annars inte syns så är den fantastisk tycker jag och där kan man ju bara glädjas över att den trivs och sprider sitt gyllene ljus..

tycker dom är vackra ,, blommar vackert och passar bra där jag har dom . och mina sprider sig inte alls samma plantor har kommit upp varje år och utan att bli så mycket större . första sommaren torkade dom nästan bort sedan nästa sommaren dubblade dom sin storlek sedan inte blivit större och blommat vackert varje år . man kan ju faktiskt klippa veck blommorna så blir där inga frön plus så då böjar dom blomma på nytt .
Christer i Falköping
Här trakten finns de överallt. Kan ju vara så att sandjorden vi har här är perfekt för dem och att det är därför de sprider sig så glatt. Därför spelar det heller ingen roll att ta bort fröställningarna på mina heller tyvärr.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon