Sagosessa
14-04-2008, 11:08
Jag tänkte skaffa mig en pergola och en tillhörande ros
Honungsros ska det bli! Älskar doftande rosor.
Men vilken ska jag välja? Arten? Vilken av hybriderna?
Någon som har förslag?
gudrun manell
14-04-2008, 15:09
Hej! Personligen är jag väldigt svag för 'Lykkefund', som är enormt rikblommande och i det närmaste tagglös. Som alla helenaehybrider är den känsligare än den ursprungliga honungsrosen, men så illa till bor du ju inte. Hälsn Gudrun Manell
Sagosessa
14-04-2008, 16:34
Jag gissar att allihop doftar lika underbart och starkt?
Då är ju rikblommighet nästa önskemål. Och om sorten inte är jättetaggit är det ett plus :-)
Tack för tipset!
Anders Roslagen
14-04-2008, 19:39
En honungsros som verkar vara tämligen otestad i vårt land är Christine Helene, svår att få tag på i Sverige så jag har beställt den från Schultheis. Det som lockade med den är att den är återblommande. Andra honungsrosor blommar en gång.
Återblommande honungsros – kan man önska sig ngt mer?
Anders Roslagen
14-04-2008, 21:46
Jag hade en bild från i somras ser jag nu.

Vet inte om den doftar så mycket. Verkar behövas en rikblommighet även för till exempel Hybrida för att doften ska kännas mycket.
På Schultheis är den utsåld ser det ut som.
Schultheis
noranettan
15-04-2008, 07:41

Aksel Olsen

Hybrida

Lykkefund

Starkodder
Det här är de honungsrosor jag har bilder på och som växer i min trädgård. Starkodder är den absoluta favoriten. Så himla fin och doften möts man av redan på håll! Lykkefund är den som börjar blomningen, tagglös på grenarna och det är ju ett plus, och blommar dessutom ganska länge. Sen kommer Hybridan och sist börjar Aksel Olsen som kanske är lite kinkigare än de andra. Om man inte visste vad en taggig ros var innan så vet man det definitivt när man varit i kontakt med Aksel. Honungsrosor är det ljuvligaste. Och Anders, jag måste försöka få fatt på den du har. Jättefin!
Sagosessa
15-04-2008, 10:40
Å Noranettan, vilka bilder. Jag blir sjuk
Vill ha allihop! Dina menar jag. Stora och välvuxna
Nå, det lutar åt Starkodder och Hybrida.
Visste inte att Starkodder var en variant av Helenae.
Tack!
Blomstersmurfen
18-04-2008, 08:10
Lånar tråden med en följdfråga:
Vilken är det som kallas gul i färgen av honungsrosorna? De jag sett på riktigt har varit vita.
Sommartorparn
18-04-2008, 09:22
Hybridan har mera gult i sig än Lykkefund. Vet ej hur det är med Starkodder. Det är inte fråga om en rent gul blomma utan den skiftar från gult i mitten till vitt utåt. På avstånd ser den kanske mera gräddvit ut. Det gula syns tydligast i knopparna och när blomman är nyutslagen, sedan bleknar det. Här några bilder på nyutslagen Hybrida. Notera att det är massor av knoppar som ännu inte slagit ut. Snacka om rikblommig! Sedan blir det små gulliga nypon på hösten. Vet inte hur dom andra honungsrosorna har det med nypon?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.