Full version: Sjukdom på enar
Eva B zon 5
[font="Times New Roman"][/font]
Hej!
Är ny här på forumet men har varit en flitig läsare i många år.
Bor på en skogstomt med många enar runt omkting, både stora och små. Funderade på att flytta upp några små till trädgården men har hört att det är en "sjukdom" på dom. En del stora är bruna i barren, torkade och ser inte alls pigga ut. Dom små är fortfarande fina. Är det någon som vet något om det här? Kan jag utan vidare flytta in småenar eller är det risk för att dom smittar andra växter om det nu är så att dom är sjuka.
Tacksam för svar.

Mvh Eva B zon 5
Rafael
De kanske har rostgelé som mina... sad.gif
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...m&album=441
Man får i bästa fall komma överens med grannarna: antingen en eller hagtorn men inte båda samtidigt. Problemet är att det gäller grannarna inom en radie på någon kilometer. Det är oftast alltför mycket begärt.
Eva B zon 5
Tack Raphael för att du sett min fråga. Men så där ser det inte ut. Stammarna ser normala ut, det är bara barren. Har uppmärksammat det här när vi varit i skogen också så det är inte bara här hemma hos mig. Ser nästan ut som tallarna gör när dom får sin svampsjukdom. Först trodde jag att det hade varit för torrt men sen fick jag höra att dom drabbats av någon sjukdom. Minns inte var, om det var i TV eller av någon person. Tråkigt är det för jag tycker enar kan vara väldigt dekorativa. Får nog avvakta ett tag framöver. Är inte aktuellt med någon flytt ännu för här har vi fortfarande snö efter ovädret i onsdags.

Eva B zon 5
Bassam
Hej
Jag vill säga att rostgelé det behöver bada Enar och päron för att ut veckla så bra , så jag tycker om du glömma dem på grund att den här sjukdom kommer från Virus och vi kan inte bekämpa just nu, du kan kotakt med kommun och de kan bestämma, men jag säga till dig igen skaffa inte Virus sjudom till din trädgård.

Lycka till , H: Bassam.
Rafael
Ursäkta, det var en viktig sak som inte framgick av mina kommentarer: De orangea svamparna ser man bara under någon dryg vecka i maj eller så. Annars ser stammarna helt normala ut, bara tämligen kala och med många döda barr. Stamtopparna ser helt friska ut hela tiden. Det var det som jag tyckte stämde ganska bra med din beskrivning.

Att rostgelé kunde växla värd mellan en och päron hade jag inte en aning om, trodde det var bara mellan en och hagtorn. Det är klart att det inte gör saken bättre direkt...

Jag tycker också värdigt mycket om enar (och inte minst om envirke) och vill gärna ta ha dem kvar, men ibland ser de för gräsliga ut.
Huggorm
Och den där veckan i maj pågår just nu, i alla fall hos mig. Minst två av mina enar är drabbade, och jag har fått förklaringen på varför mer eller mindre alla enebuskar ser lite risiga ut. Men hagtorn är det ont om i trakten, jag känner bara till en enda, och den är nästan en kilometer bort. Möjligen att någon av grannarna har en, men inom en radie på minst 500m finns inga, det vet jag med säkerhet
Rafael
Samma här. Några av våra enar är fulla med sådana orangea grejer. Synd om dem...
Har inte sett någon hagtorn alls i närheten, men någonstans är de väl.
Det hela är i alla fall inte direkt farligt för andra enar, så jag gör inget på mindre än att de ser allt för anskrämliga ut eller måste bort av andra skäl. Mig veterligen de enda man kan göra är ta ned dem crying.gif
FiddeP
Vad jag förstått kan rostgelé växelverka med både Hagtorn och Rönn. Tyvärr har vi hos oss både och. Samt massor av otroligt fina enar varav flera är drabbade. Man är ju chanslös att utrota all rönn.

Hos oss ser man svamparna vid regn, oavsett årstid. Då sväller de upp.
Rafael
I så fall är det nog kört mad.gif -cry-.gif Har en hel del rönn också och våra grannar (i synnerhet stammfastigheten) avstår inte ifrån någondera.

Hur ser skadorna ut på rönn? Några sådana orangea småklumpar har jag aldrig sett på dem.

Kan det verkligen bli samma problem med päron också?
FiddeP
Jag tror inte symptomen på rönn är alls likadana som på enen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon