mammutnina
14-04-2008, 11:24
hej, jag fick 2 änlatrumpeter förra året, i höstas satte jag bara in dom i källaren och har vattnat dom regelbundet. Men hur gör jag nu? hur mycket och när ska de klippas ner?, Den ena är på stam och ca 2 år, den andra ¤ år, vore över lycklig för lite tips och råd då jag inte vet något om dessa blommor. TACKAR PÅ FÖRHAND
Hej!
Väck upp dem genom att plantera om dem i ny jord, tänk på att de vill ha stooor kruka. Tycker inte att du ska beskära dem alls, om inte grenarna är döda, för då tar det längre tid till blomning.
Dom vill också ha mycket gödning för att kunna växa på snabbt. Om du har plats så håller jag med Lämås, klipp inte ner dem, du får snabbare blommor då. Dom blommar först efter stammen delat sig som ett Y.
Håller inte riktigt med om att inte klippa ner dom. Jag vet att dom blir kraftigare om man klipper dom. I år har jag toppat mina 2 gånger för dom har en tendens att ränna i väg och bara bli långa fula pinnar annars.
Själv klipper jag ner mina på hösten när dom börjar se lite "trötta" ut.
Jag lämnar ca.10 cm och klipper (sågar) sedan 10-15 cm. -bitar och sätter i vatten. 50 st nya änglatrumpeter är inte ovanligt. Vad man nu ska med såå många till ?
Sen planterar jag alla pinnar var för sig i en stooor kruka och dom blommar och växer jättefint. I år fick jag tyvärr någon sjukdom på pinnarna som stod i vatten så jag fick kasta massor. Har väl nu u]bara 18 st. kvar. Dom har haft vita flygare på sig men är behandlade med Provado + så jag tror dom klarar sig. Tyvärr får ofta änglatrumpeterna sjukdomar av lite olika slag.
Mycket gödning som Monica skriver är viktigt för att dom ska blomma.
Lycka till.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.