Henrik i Limhamn
14-04-2008, 13:16
Vi har fått in någon form av hybrid av 'åkervinda' i vår trädgård med förvisso vackra stora vita blommor - men ack så invasiv och destruktiv! Kirskålen framstår som en vilsen kusin från landet. Första säsongen vi bodde i huset visste vi inte riktigt vad det var och lät den stå kvar, i år finns den i nästan varenda rabatt. Den sprider sig med halvcentimetertjocka vita utlöpare som letar sig fram både över och under mark genom alla typer av jord, genom total skugga och helt likgiltigt av all annan vegetation. När vi grävde carport fanns den nästan 1 m under jord. Den trasslar in sig i andra perenners eller buskars rotsystem och lindar sedan in allt den kommer över likt spindelväv. Varje försök att gräva upp och dra i en rottråd gör att den går av och ger upphov till fler småvindor. Vi står helt maktlösa och i år verkar det bli värre än någonsin :-(
Vad skall man göra?? Finns det något gift att pensla den med som tar död på roten? Övertäckning i flera år är inget alternativ och jag är tveksam till att det ens skulle fungera med tanke på den livskraft den demonstrerat hittills.
Round Up? Pensla flera gånger!
Mvh
Fenja
Hej
Jag vill säga att finns Märkesmodellen heter "Speedy Weedy" som säljer i JULA det kostar 99 kronor. Lycka till, H:Bassam
Gossen Ruda
15-04-2008, 08:42
CITAT (Bassam @ 15-04-2008, 00:13)

Hej
Jag vill säga att finns Märkesmodellen heter "Speedy Weedy" som säljer i JULA det kostar 99 kronor. Lycka till, H:Bassam
Skall man försöka ta bort snårvinda med såna redskap behövs det mycket av varan "lycka till". Roundup är det enda som hjälper.
Henrik i Limhamn
15-04-2008, 22:11
Tack för tipsen. Köpte något nytt sprutskum från Bayer med samma verksamma substans (Glyfosat). Verkar inte ha något vettigt namn men på paketet står det "Bayer Garden Keeper Skum". Någon som vet om det har samma effekt som Roundup?
mvh
Henrik
Henrik i Limhamn
16-04-2008, 07:58
@Bassam... du måste skoja angående "Speedy Weedy"?? Det skulle möjligen fungera om den var 2x2 m längst fram och drevs av en grävskopa.
Hej
Jag vill säga att jag skojar, men vi pratar om alla möjligheten för att bekämpa ogräs som finns i marknaden i dag och du själv bestämma vilken som passar dig.
Obs: det är roligt om man skoja lite ibland. Men du vet jag är hjälpsam och tycker att säga till mina kompisar allt som jag vet.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.