Lena i Torslanda
Jag har två varmkomposter varav den äldsta, en gröna johanna, tills slut har spruckit i plasten. Måste köpa en ny omgående. Men vilken modell. Den andra jag har heter Mully men den är jag inte så förtjust i. Jag tycker inte att delarna sitter ihop så bra på den. Någon har någon bra modell hemma som ni kan rekommendera. Betalar gärna en del för att få en behållare funktionell och stabil kontruktion. Helst isolerad också.
karlsdal
Bygg en egen i O-impregnerat trä istället, med kycklingnät i botten... Se mer på sid 15 i denna pdf
Biligare, enklare, miljövänligare
puskas5
Jag har en Biokub. Den byggs som ett korsvirkeshus och är lätt att tömma eftersom man plockar ner sidorna i takt med att man tömmer. Den är gjord av återvunnen plast. Jag har den vid ett fritidshus och fyller alltså inte på regelbundet och vet därför inte hur den fungerar vid kontinuerlig tillförsel av kompostmaterial. För att hålla den igång har jag tillfört halvfärdig trädgårdskompost. Slutresultatet har blivit fin jord.
Lena i Torslanda
Eftersom jag läggar allt avfall från hushållet som måste den garanterat vara tät så inte gnagare kan ta sig in.
Är Biokub det? Den verkar ju praktisk i så fall.

Trä vill jag inte ha med tanke på det som jag kommer att lägga i den. Och som sagt den ska vara isolerad så den inte blir för kall på vintern.
Eva i Västerås
Här finns en länk till en kompost byggd av lecablock:
http://www.novator.se/kretslopp/196/komp.html

Den jag hade och tyckte så mycket om hette Tipe Jord-mask-in, men den verkar inte gå få tag på.
Företaget håller numer på med fastighetsaffärer...
Discogiraffen
Vi har också en Biokub. Den verkar hittills vara otroligt inbrottssäker! Jag rekommenderar!
MariaKarolina
Biokuben är otroligt bra! Jag var kompost ansvarig på en skola och där fanns flera olika modeller men biokuben var överlägsnast lättast att tömma. Nu har jag haft två kuber i tio år de fungerar utmärkt fortfarande.
När den ena vilar fyller jag den andra. Man kan köpa till skift så att komposten blir högre också.
Skogstjärna
Jag har gjort en egen varmkompost av en gammal vattentunna. Borrat små luft/dräneringshål runt om och i botten, samt lagt ett tungt lock i trä över. På vintern isolerar jag den med skumgummi som jag virar runt.
Funkar kanonbra! Billigt och funktionellt!
mino
Jag har en Mullbanken som jag gillar. Den är lite dyrare och i trä. Jag valde den eftersom den har två fack (skönt att slippa efterkompostera nån annan stans) och är relativt enkel att tömma genom att man plockar bort en sida. Jag valde mellan den och den som har det snarlika namnet Mullbänken (villamulle) som är i lärkträ och verkligen en prydnad i trädgården. Den har dock bara 10 mm isolering och kan tydligen bli lite slö på vintern och är dessutom lite svårare att tömma. Mullbanken har 25 mm isolering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon