Full version: Asiagurka
tulle
Fenomen 1
Varför blir mina asiagurkor så tunna i "köttet" i år. Oavsett storlek, stora som små, är det mest kärnor?
Fenomen 2 finns under Krukväxter.
tulle
Ingrid på Västkusten
Vad är asiagurka?

Undrar ingrid
tulle
1. asiagurka
asiagurka, asiegurka (av malajiska atjar 'bambuskottspickles'), syltad vit slanggurka.
Källa: Nationalencyklopedin

OK, då kallar vi den vit slanggurka, men på fröpåsen står asiagurka.
tulle
tant grön
det är samam sak som västeråsgurka, inläggningsgurka
tulle
Nej det är absolut inte västeråsgurka. De är långa som en slanggurka men mycket, mycket tjockare och så är de vita. De kallas också för syltgurka.
tulle
Ingrid på Västkusten
Var namnet på påsen enbart asiagurka? Alla sorter har ett namn. Vid odling av vit gurka någon tag sedan märke jag att skördetid samt vattning spelade en enorm roll.

Men om dte är detta - bara en gissning. Kan kasnke t o m vara att sorten bytts elelr fel på fröet?

Hälsar ingrid
tulle
Jo du Ingrid, visst står det ett namn på fröpåsen, Cucumis sativus, men så heter väl alla "slanggurkor" oavsett om de är gröna eller vita, eller? Fröet kommer från Weibulls.
Det är så här att när jag skördade dem så stora som jag gjort tidigare, var det nästan bara kärnor, det blev inte mycket kvar att sylta. Nästa gång plockade jag dem mindre för jag trodde att då skulle det vara mindre kärnor, men icke.
tulle
Åsa, mälardalen zon 2
Tittar man på Weibulls hemsida och studerar deras frösortiment så hittar man en gurksort som har benämningen Asiegurka (frilands gurka) enligt hemsidan är sortnamnet på asiegurkan ´Langelands kaempe´
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon