qorneliz
14-04-2008, 16:35
Fick just veta att rådjuren även älskar äppelträd.(inte bara mina nyplanterade penseer...) Vi planterade ett Ingrid Marie förra sensommaren, är det i fara? Hur skyddar man de ti så fall på bästa sätt? Tulpanerna har vi "stakerat" är det samma metod i detta fallet? Trädet är ännu så länge bara i manshöjd (liten gubbe...typ..)Är det för sent att "frisera" trädet? Om inte, hur klipper man?[attachment=16689:kissekat...andungar.jpg]
Maria82a
14-04-2008, 17:35
läste i alltomträdgård att man kan göra gnagskydd med plastspiraler, juteväv, marktäckväv eller hönsnät av ståltråd runt trädstammarna och till marken. Plastspiral bra till nyplanterade träd. Träd med tjockare går det med hönsnät som spänns upp 4-6 störar stadigt nerlagda i marken. För att säkra mer kan man lägga stenar eller tegelstenar mot nätet. För att förstärka skyddet mot rådjur kan man lägga upp rasslande stanniolvimplar. Eller små tygpåsar fylld med bomull el tvättsvamp. Påsarna får ligga och dra 30 min i en blandning med vatten, blodmjöl, vitpeppar och ammoniak som man sedan hänger upp i trädet. Späda fruktträdsgrenar bör också skyddas med nät.
Christer i Falköping
14-04-2008, 17:48
Problemet är väl bara det att rådjuret når överallt på det lilla trädet. Gör allt ovan skrivet, men staketera det även. Då borde det vara helt säkert, hoppas jag.
Christer.
ängsvädd
14-04-2008, 17:53
Undvik plastspiraler, minns ej varför just nu men tror att det har nå´t med att det inte andas tillräckligt vilket kan ge grogrund för sjukdomar.
Jag har höns/kycklingnät rint stammen och sedan att högt höns/kycklingnät runtom hela trädet. Det funkar bra mot rådjuren.
Christer i Falköping
14-04-2008, 17:55
Man brukar glömma att kolla plastspralerna, så att de sitter löst. Då stryper de trädet långsamt. Måste alltså vara uppmärksam på det.
Christer.
MammaMattsson
14-04-2008, 21:18
Det jag gör är att blanda vanligt blodmjöl med vatten, sedan målar jag stammen och grenarna med en bred pensel. En rätt tjock smet.
Sitter länge och är inte synligt direkt. jag behöver inte plastskydd längre. Funkar emot kaniner och annat otyg med.
qorneliz
15-04-2008, 10:38
TACK, TACK alla! Ska` nu försöka skydda det på bästa vis. Stå i sovrumsfönstret (i detta fall köksfönstret) med div. jaktvapen är nämligen helt uteslutet för vår del....Hon är ju så himla go`!!! Kanske söker hon sej bort när fågelmatningen upphört?! Ha en fin dag allihop!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.