Eva 33c
jag köpte Pascali och Ferdinand Pritchard på Plantagen häromdagen. Min avsikt är att odla dem i kruka och förvara i jordkällaren under vintern då de knappast är härdiga i zon 5. Tänkte att de skulle blomma redan nu i sommar. Vad tror ni?
Plantagen anger Pascali som zon 3 ros, och Ferdinand som zon 4. När jag kollade på Rosenposten hade de märkt dem precis tvärtom. g.gif
Finns det någon här som har dessa rosor, och vad tror ni om härdighet mm?
noranettan
Jag har Pascali i min vita rabatt och de växer och trivs här i z 4-5! Däremot dog FP efter första vintern...... crying.gif
Eva 33c
Så i ditt fall kan man säga att Rosenpostens härdighetsangivelse var mer rätt.
Det får nog bli kruka för båda, jag har trots allt zon 5-6.
Men visst kommer båda att blomma på årsskotten, eller?
AnnammA
Jag köpte FP förra hösten på rea, och den busken har inte frusit ett dugg, men jag bor ju i zon 1-2. Enligt Cedergrens katalog går rosen till zon 4, och enligt Flora Linnea till zon 3, så det är väl olika erfarenheter man har...
Ferdinand Pichard är en remontantros från 1921, och remontantrosor sägs vara lite mer kinkiga med näring och skötsel, och läge också, tror jag. Annars ska det vara en "polkagrisros", alltså en röd- och vitrandig, och den sägs dofta.Det är en återblommande ros.
Jag tror det är en rätt så vettig tanke för dig i din zon att krukodla FP och förvara svalt under vintern, annars får du nog plantera på ett mycket bra läge(zonknäckeri!) och täcka in över vintern.
Det är med spänning jag väntar in min FP nu i sommar -blir det bra blomning blir det bildbevis...
Kajsa
Ferdinand Pichard är en zon 3 ros och som Anna skrev en ömtålig remontant ros. Hade rosen i kruka första året och grävde sedan ner rosen, den fryser ner här i zon 3 - 4, i år har jag snurrat in den i vinterväv som ännu sitter kvar. Rosen blir stor även i en kruka 1.5 m första året och måtten i LÅG stämmer 1.5 x 1.2 m, det är en buskros, mycket läcker.

Ferdinand doftar starkt, den får svampsjukdomar, lite av av varje.

Har inte Pascali men en rabattros/Tehybrid bara 1 m blir perfekt i kruka, zon 4 ros.
Eva 33c
Tack för era kommentarer.
En fråga, visst blommar Ferdinand på årsskotten? Om jag nu ska ta ner den i källaren till vintern vore det ju bra om jag kan klippa ner den, eftersom den blir så stor. (Jag visste att den skulle bli stor, har en särskilt stor kruka i åtanke.)
Kajsa
Det stämmer, men klipp inte ner den för hårt.
Mejal
En underbar ros när den blommar. Dock har jag haft väldiga besvär med barkfläckssjuka på min. Den i särklass hårdast drabbade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon