Varför har jag i år upplevt att på flera brokbladiga pelargoner har vissa grenar s a s återgått till ursprunget, d v s de är inte längre brokbladiga.
Jag har aldrig upplevt det tidigare.
(Fenomen 1 finns under Köksträdgården)
tulle
Ingrid på Västkusten
14-08-2003, 20:51
Vet ej men nyp bort dem när de reverterar då detta är mer starkväxande än det variegerade.
Hänt mig med - no more (nyp nyp)
Hälsar ingrid
Susanna
14-08-2003, 21:09
Tror att svaret fanns på Gröna Rum igår. Brokbladiga växter är ofta en mutation och ibland återgår de till ursprunget. Så tror jag att de sa i alla fall...Kanske står det mer på deras hemsida.
Mvh Susanna
Såhär står det...:
Gröna hjälpen
Den vitbrokiga benjaminfikusen fick plötsligt helgröna blad. Det beror på att det brokbladiga hos växten är en mutation, alltså en slags felaktighet i generna. Ibland händer det att ursprunget tar tillbaks sin plats. Därför blev benjaminan grön igen, så som den ursprungligen ska vara!
Jo, jag vet att det händer, men det var egentligen inte syftet med frågan utan min undran var varför det hänt så många i år. Det är alla pelargoner som jag haft i x antal år. Somliga i ganska många år, andra några år.
Frågan gällde egentligen så här: Varför har alla dessa just i år förändrat sig, påverkas de av något? Framkallar temperatur, vatten, gödning, eller något annat förändringen?
tulle
annaviktoria
15-08-2003, 09:08
Med till exempel de variegerade hoyorna är det för mycket ljus som gör att de återgår till att ha gröna blad. Tror att det är samma med benjaminfikusen. Kan det vara det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.