Full version: Flytta lökväxter
Nila
Jag ska möblera om en massa i min trädgård i sommar, och vill så klart ta vara på så många av lökväxterna som möjligt och gärna flytta dem oxå. Enklast hade varit att gräva upp dem när blasten har vissnat (när jag fortfarande ser var de finns någonstans smile.gif) och förvara dem ovan jord tills jag kan plantera dem till hösten igen. Funkar detta? Eller har någon något annat tips??
Tosan
JA det borde väl gå, många tar ju upp sina lökar så fort de blommat klart, då är det ju bättre att låta dem vissna ner först. Har du möjlighet kan du ju låta dem va där de är tills frampå höstkanten och bara flytta dem.
Men bla liljor har jag flyttat på under hela sommaren utan bekymmer, man får se till att vattna bara.
Nila
Själva ommöbleringen kommer ske i maj/juni så jag har inte möjlighet att låta dem stå kvar tyvärr. Sen känner jag att det hade varit skönt att kunna göra i ordning rabatter och sånt under sommaren, för att placera ut lökarna under hösten. Lättast att se var de gör sig bäst när allt är lite mer i ordning, tänkte jag. Men hur ska jag förvara dem i så fall?
Tosan
Ta en titt Här och se om du hittar några bra tips för att förvara just duna lökar.
Fenja
Du kan gräva upp dem och jordslå dem i sönderskurna jordsäckar ellr i krukor och plantera tillbaka dem senare. Ställ dem gärna i skugga så klarar de sig bättre och glöm inte att vattna dem! wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon