|
Lilla Birka
14-04-2008, 19:43
Köpte två nya holkar igår vid Tysslingen, holkar för småmesar. Tänkte sätta upp den ena på vedbodväggen, mot väster där det är rätt mycket skugga pga en jättestor gran och skog i övrigt. Den andra skulle jag vilja sätta upp i samma björk där jag har en av mina tidigare holkar, fast lite lägre. Är det någon som vet om man kan sätta holkar så nära varandra? I den nu befintliga brukar svartvita flugsnappare och/eller blåmesar hålla till.
Fågelvägen
14-04-2008, 20:20
Fint att du köpt holkar! Fåglar som bor i hål har svårt att hitta häckningsplatser.
Svartvit flugsnappare är ganska argsint av sig, så det är inte så säkert att någon annan vill bo i en holk på samma trädstam. Det värsta som kan hända är väl att bara den ena holken på björkstammen blir bebodd.
Mesar däremot kan samsas nära varann. De trivs rätt nära marken (1-2 m). Vedbodväggen kan funka, i nödfall, om det finns någon buske eller ett träd i närheten att mellanlanda i. Fåglar föredrar nog träd. Vill du inte ha någon holk i den stora granen? Där finns väl gott om skyddande grenar?
ängsvädd
14-04-2008, 20:37
Jag vet inte hur nära holkarna kan sitta, det beror förstås på art. Jag har satt upp en fågelholk på friggan eftersom jag har brist på lämpliga fågelholksträd. Dessutom har jag två mesholkar i var sin björk som bara står ett fåtal meter från varandra, ska bli spännande att se om båda bebos. I denna tråd häckar en talgoxe i en holk på uteplatsvägg: http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=69955
Myosotis
15-04-2008, 09:21
Som Fågelvägen sa är det värsta som kan hända att en holk står tom. Jag vet ett fall där två par talgoxar häckade i holkar på samma träd. De vette åt olika håll; avståndet mellan ingångshålen har jag för mig var 90 cm.
160kvm stort hus
15-04-2008, 12:46
Läste på en fågelsida att avståndet mellan holkar ska vara 10 meter, på skogstomter ännu mer..
CITAT (160kvm stort hus @ 15-04-2008, 12:46)  Läste på en fågelsida att avståndet mellan holkar ska vara 10 meter, på skogstomter ännu mer.. Det beror som sagt på vad för fåglar som bebor dem. Starar kan ju t ex mycket väl bo i radhus: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...;Artikel=223357OBS! Missa inte strutsholken längst ned!
Myosotis
15-04-2008, 14:55
CITAT (160kvm stort hus @ 15-04-2008, 13:46)  Läste på en fågelsida att avståndet mellan holkar ska vara 10 meter, på skogstomter ännu mer.. ånej. Inte 10m! Jag har många gånger haft häckningar i holkar som sitter mycket närmare än så. Och vadå "ska vara", fåglarna kan bedöma själva ifall de vill flytta in i en holk eller låta bli.
160kvm stort hus
17-04-2008, 14:57
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 15:55)  ånej. Inte 10m! Jag har många gånger haft häckningar i holkar som sitter mycket närmare än så. Och vadå "ska vara", fåglarna kan bedöma själva ifall de vill flytta in i en holk eller låta bli. jag tycker oxå att det låter konstigt, men det är så det står på soif eller vad dom nu heter. Fast iofs är det ju lite tråkigt om man sätter upp fågelholkar och ingen flyttar in... Så då sätter jag hellre dom en bit ifrån varann för att vara på den säkra sidan.
Myosotis
18-04-2008, 08:29
Det är aldrig så att det flyttar in fåglar i varenda holk, det bästa är att ha många att välja på så kan de bestämma själva.
Gossen Ruda
18-04-2008, 09:45
Visserligen inga holkbyggare men jag har haft ett koltrastbo i en granhäck där grönfinkarna hade sitt bo nån dm rakt under koltrastarna.
160kvm stort hus
18-04-2008, 10:04
CITAT (Myosotis @ 18-04-2008, 09:29)  Det är aldrig så att det flyttar in fåglar i varenda holk, det bästa är att ha många att välja på så kan de bestämma själva. aha! ok, ja då får man väl sätta upp några fler då . Tycker att dom här fågelholksradhusen är så roliga. Man kanske skulle testa ett sånt. Men jag vill ha fåglar i alla holkar... *surar lite*
Myosotis
18-04-2008, 14:10
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2008, 10:45)  Visserligen inga holkbyggare men jag har haft ett koltrastbo i en granhäck där grönfinkarna hade sitt bo nån dm rakt under koltrastarna. Häftigt!! CITAT (160kvm stort hus @ 18-04-2008, 11:04)  ... Men jag vill ha fåglar i alla holkar... *surar lite*  Det kanske du får, jag ska hålla tummarna.
Lotta22
18-04-2008, 21:16
I slutändan är det nog upp till fåglarna hur tätt de vill bo... Så här valde de ett år att bo hemma hos mej. Just nu ligger det en talgoxe och sover i holken. Grannsämja Foto: Lotta Flodén
Intressant att höra era erfarenheter om våra vänner småfåglarnas bostadskrav. Har läst tidigare att avståndet måste vara minst 10 m mellan holkarna och följt detta råd. Vår granne satte för några år sedan upp ett radhus med 4 lägenheter åt sina fåglar. Ser väldigt trevligt ut, men jag har aldrig sett några fåglar flytta in i dessa. Eftersom vi har gott om småfåglar, kommer jag att prova med korta avstånd så får vi se om de kommer hyresgäster i alla.
Lilla Birka
21-04-2008, 22:34
Nu är de båda holkarna uppsatta i varsin björk, den ena alldeles i skogskanten. Sattes upp igår och redan idag såg jag att det fanns ett visst intresse för den ena holken! Hoppas den blir bebodd!
huskatt
22-04-2008, 07:15
"Vi hyr ut vår skorsten" - troligen det dyraste man kan göra? Åt ett återkommande kajpar.Sotaren får jobb i alla fall.Men nästa år säger vi upp våra hyresgäster!!! Nätet ska på då.
CITAT (huskatt @ 22-04-2008, 07:15)  "Vi hyr ut vår skorsten" - troligen det dyraste man kan göra? Åt ett återkommande kajpar.Sotaren får jobb i alla fall.Men nästa år säger vi upp våra hyresgäster!!! Nätet ska på då.  Ni får sätta upp en speciell kajholk i stället! De bor ju naturligt i håligheter, så det borde ju gå att göra.
Myosotis
24-04-2008, 09:09
Alla borde ha nät över skorstenar, stuprännor och dylika "avgrund"! Många kattugglor har dött längst ner i skorstenar.
160kvm stort hus
24-04-2008, 13:51
Oj! När och tak över skorstenen har vi, men att ugglor ( fåglar ) flög ner i stuprännorna hade jag ingen aning om.
*skriver upp på att handla listan*
puskas5
24-04-2008, 19:13
Det finns inga regler för hur nära varandra fågelholkar kan sitta. Om man vill ha många fåglar ska man sätta upp många holkar men man kan variera storleken på dem liksom på ingångshålen. Olika arter föredrar olika stora holkar med olika stora hål. Många varierade holkar kan alltså ge många häckande par av olika arter: talgoxar, blåmesar, flugsnappare, entitor, rödstjärtar, starar m fl. Jag hade till exempel förra sommaren tre par svartvita flugsnappare. De höll sig på lite avstånd från varandra. Mellan dem bodde talgoxar och blåmesar som också höll sig på lite avstånd från varandra. Starar bor ofta nära varandra, i både holkar och naturliga hål i träden. Det sorgliga är att staren har gått tillbaka kraftigt på bara några år. Där vi tidigare hade 5-6 par har vi nu bara något enstaka.
Myosotis
24-04-2008, 22:10
CITAT (160kvm stort hus @ 24-04-2008, 14:51)  Oj! När och tak över skorstenen har vi, men att ugglor ( fåglar ) flög ner i stuprännorna hade jag ingen aning om.
*skriver upp på att handla listan* Nåja, inte ugglor kanske. Uttryckte mig nog lite luddigt. Såna miniugglor har vi inte i Sverige. Ugglor trillar ner i skorstenen, småfåglar i stuprännan. Mesar t.ex. är nyfikna och undersöker gärna håligheter, det skulle ju kunna finnas en bra boplats eller kanske mat där. Det samma gäller naturligtvis alla smala höga håligheter, betongrör eller vad som helst, där det inte finns plats att breda ut vingarna och flyga upp och ut om man råkar hamna längst ner. Förresten, en annan farlig sak är hästarnas badkar i hagarna, där kan t.ex. ekorrar drunkna; man borde ställa ner en pinne.
Lasse Lasse Liten
25-04-2008, 13:08
CITAT (cato @ 20-04-2008, 21:04)  Har läst tidigare att avståndet måste vara minst 10 m mellan holkarna och följt detta råd. Vår granne satte för några år sedan upp ett radhus med 4 lägenheter åt sina fåglar. Ser väldigt trevligt ut, men jag har aldrig sett några fåglar flytta in i dessa. Jag har byggt ett radhus som består av 6 pilfinkholkar och 4 starholkar tillsammans, så det blir totalt 10 lgh vägg i vägg  Satte upp detta för ca 3 veckor sen. Har ännu inte fått helt klart för mig vilka som hunnit flytta in men läget verkar poppis! Minst ett par starar har börjat bygga bo och ett talgoxepar verkar också pigg på ett rum och kök. Tanken var från början att locka gråsparvar/pilfinkar + stare att bygga bo tätt ihop för att jag hört att just dessa arter gärna bygger bo kollektivt och tätt intill varann. Kanske inte nödvändigtvis alla tre arter ihop, det är ett experiment i sig... Annars brukar fåglar av samma art oftast gilla att hålla ett visst revir till varandra. Så det optimala borde vara att hålla ett visst avstånd i såna lägen - eller hyfsat nära men då ifrån vitt skilda väderstreck om inte annat.
Fågelvägen
27-04-2008, 21:39
Hej Myosotis, du skrev "Såna miniugglor har vi inte i Sverige. Ugglor trillar ner i skorstenen, småfåglar i stuprännan."
Jag vet förstås inte hur smala stuprännor det finns, men väldigt små ugglor lever i en stor del av Sverige! Sparvugglan, 16 cm, är mindre än en stare enligt vår fågelbok.
Jag har själv sett en sparvuggla titta ut ur en starholk. Tyvärr valde den att bo någon annanstans och jag hoppas ju att den inte trillade ner någonstans när den letade efter ett lämpligt hål att bo i.
Man kan bygga holkar för ugglor också. Hornugglan t.ex. bor i holkar.
Myosotis
27-04-2008, 23:15
Har aldrig hört talas om att sparvugglor kan komma ner i stuprännor, det verkar väl trångt men jag kan ju så klart inte utesluta det heller. Men de brukar inte sitta på tak som kattugglan gör. Risken för talgoxe är nog lite större! Kattugglan och även pärlugglan bor gärna i holk, hornugglan däremot i gamla kråkbon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|