UNL
Hej!

Jag bifogar här en bild på en ros från vår stora buske.
Vi tror att det egentligen är minst 2 buskar och ska nu i vår flytta dem.
Vi måste flytta dem då det ska bli farstukvist där de står.
jag undrar dock vilken typ av ros det kan vara, om den är en klätterros eller inte. Den blir rätt hög och blir rätt tung och väller fram lite där den stått. Den har haft en husvägg bakom sig men inte fått bra stöd och har därför vällt fram.
Huset är från 50-talet och rosen har stått här länge.
Det finns de som säger att det är en "New Dawn" och de som säger att det är en "Prärieros"
Den luktar gott och fick en massa blommor i somras och blommade långt in på hösten. Vi bor i zon 6.
Vi har skurit ner den nu inför flytten och hoppas att den klarar flytten och att den klarar den nya vintern som nyss kom här med mer snö.
Vi delar den nog vid flytten oc det nu är två buskar egentligen. Vi har planer på en pergola med klätterspalje i den del av trädgården dit ropsorna ska flyttas och jag undrar om detta kan vara en klätterbenägen ros, om den ska ha stöd eller om den vill klättra eller om den kan stå helt fritt.
Alla tips om vad detta kan vara samt skötsel inför, under och efter flytt samt hur den bör och kan stå för att må som bäst efter flytten tas tacksamt emot.

[attachment=16710:Ros.jpg]

Hälsningar /Ulrica Ljungh
Christer i Falköping
Pröva med frågan i Rosforumet där alla rosgalningar finns. Det är inte säkert att de tittar här nämligen.
Lycka till!
Christer.
fenix
Det är i alla fall inte en New dawn, det vet jag säkert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon