Lottilott
14-04-2008, 19:48
Hej alla, jag behöver lite hjälp av kunnigt folk, jag har lyckat få två olika slags angrepp på två av mina krukväxter.
En spindellilja (min mormors) har fått små (2-3mm) vita, lite genomskinliga djur som inte verkar ha vingar. Dom syns bara när dom faller ut ur krukans botten när man lyfter den.
Den andra växten, en rosenkalla, har skumma gnagspår på bladen, vissa blad är delvis helt uppätna, men jag lyckas aldrig se nåt djur, inte ens vid nära inspektion.
Båda växterna ser pigga ut i övrigt men jag undrar ändå, vad kan dom här grejerna vara och hur blir jag av med dem?
Tacksam för svar
Hej och välkommen hit! Det är lite svårt att gissa utan bilder, men kolla
Växtdoktorn så kanske du känner igen dem och kan läsa där hur du bäst bekämpar dem.
Mvh
Fenja
Lottilott
14-04-2008, 21:23
Tack! Och tack för länken, men jag hittar inget där som direkt påminner om dessa.
Jag bifogar några bilder på flamingon och hoppas att nån har nåt tips.
Dom små insekterna i liljan är knepiga att fota, men dom kanske kan vara hoppstjärtar, för hoppar, det gör dom, men jag har aldrig sett dom på ytan.
Jag vill säga att det är bada sjukdomar som dina växter haft från maskar. Det finns några maskar som äter på kväll och nätter och gömma sig på dag tiden, nu vad du ska göra:
1- Finns bekämpning medel mot maskar som heter( RADAR ) du kan använda den 3 gångar mellanrum 10 dagar,
2- Det finns natur bekämpning ska du blanda (1 liter vatten + 1dl grön såpa + 1 msk röd sprit).
3- Du kan också använda varm vatten som har 50 gradar och vattna på den.
Lycka till, H : Bassam
Lottilott
18-04-2008, 13:20
Hej Bassam och tack så mycket för svaret!
Hur ska jag göra rent praktiskt, ska jag spraya såpblandningen eller varmvattnet på bladen? Eller ska jag vattna med det i jorden?
Lottilott
19-04-2008, 13:33
*
*
*
Hej
Jag vill säga om du kan spray såpblandning på bladen och varm vatten ska du vattna jorden.
Obs: det räcker inte en gång du behöver minst tre gångar mellanrum 10 dagar.
Lycka till, H: Bassam
Lottilott
20-04-2008, 16:03
Tusen tack, jag börjar behandlingen idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.