Lilla Birka
Det är dags för 24000-milaservice av min Toyota Avensis som jag köpte som demo-vagn då den gått 1000 mil år 2000. Beställde tid idag och fick veta att det kommer att kosta 8800:-! *hick* Det är förstås efter så många mil dags för byte av diverse detaljer, bl.a. kamrem.
Jag har faktiskt funderat på att byta bil, men den här har varit så bra och rullat på utan några större reparationer. Alltid startat när som helst och aldrig har jag blivit stående utmed vägen. Men - den har ju gått ganska långt nu och så småningom börjar väl "krämporna" komma. unsure.gif
Största anledningen till tvekan är att jag vill ha en riktigt miljövänlig bil och några sådana fullgoda alternativ finns ju inte ännu. Så jag har tänkt att den får väl hänga med tills vidare, den här drar inte mer än c:a 0,65 l/mil och det är mindre än vad de senare modellerna drar.
Biogas? Näe, det finns ju inte tankställen överallt. El - näe, glöm det, man kommer ju bara c:a 10 mil! Hybridbil, jag vet inte om den är så tilltalande och dessutom väldigt dyr i inköp. Diesel? Den är ju dyrare än vanliga bensinen och är ju inte heller någon riktig miljöbil.

Men att punga ut med 8800:- för service får en ju att tänka i de här banorna. Kanske det trots allt är det bästa, kanske kan den rulla fem- tio år till?
Vad tror ni?
Anma
Om det var min bil skulle jag behålla den. Ju längre du behåller en bil desto billigare blir den för dig trots dyra servicen. Den drar ju väldigt lite också.
Pirum
Blir nog svårt att sälja en bil där det i serviceboken står att kamremmen ska bytas vid 24k mil,och den inte är bytt. Åtminstone om man inte säljer till en helt okunnig stackare, alternativt lämnar bilen i inbyte - då fixar verkstaden där servicen innan bilen säljs vidare.

Är du nöjd med bilen tycker jag inte du ska byta. Men 8800 är dyrt, kolla om det inte går att hitta billigare hos en mindre verkstad. Kamrem är viktigt att byta, andra saker kan nog vänta - alternativt kollas lite snabbt om så behövs.

(Min kamrem gick av förra året, på en gammal bil, jag hade chansat att inte byta den, men, så gick det som det gick och sen stod jag där med motorstopp - byta kamrem kostade under tusenlappen, så det borde jag gjort innan den gick sönder och inte efter)
Aqvakul
Personligen hade jag nog försökt byta bilen snart. Även en Toyota börjar krångla förr eller senare. Ekonomiskt kan du säkert köra den fem år till om du accepterar vissa driftproblem och klumpvisa större utgifter. Jag har kört Toyotor i 20 år (totalt 7 st). Den jag hade längst var 6 år när den byttes.
Lilla Birka
Tveksam - eller velig? Senast jag var på besiktningen fick jag lovord för bilen " den ser inte ut att ha gått över 20000 mil" och inte ett enda fel har det varit på den vid besiktningarna. Jag får kanske bita i det sura äpplet och behålla bilen om möjligt till man kommit med en verklig miljöbil!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 14-04-2008, 22:30) *
Tveksam - eller velig? Senast jag var på besiktningen fick jag lovord för bilen " den ser inte ut att ha gått över 20000 mil" och inte ett enda fel har det varit på den vid besiktningarna. Jag får kanske bita i det sura äpplet och behålla bilen om möjligt till man kommit med en verklig miljöbil!


Det ryktas om att Toyota ska komma med ganska många nya modeller 2009.
Lilla Birka
Får väl vänta tills dess då.......
Ralf
Man vet vad man har men inte vad man får när man byter bil.
Om du skulle sälja denna bil o köpa en mindre begagnad så kan man ju nästan hoppa upp o sätta sig på att väldigt få säljer sina bilar för att dom varit problemfria...

Själv fick jag betala 12000:- för min 9000-mila service, men då bytte dom många saker som skulle bytts vid 12000-mil. Bilen har gått så få mil per år men många saker måste tydligen bytas efter max 5 år...
Lilla Birka
Ja, inte kommer jag att sälja den för att köpa en mindre begagnad, den tiden är förbi då jag köpte bilar för c:a 3000:- och lät dem rulla så länge de höll. Jag ska i så fall byta på Toyota och då köpa en "ny" demovagn som gått max 1000 mil. Den jag har nu var ju jättefin när jag köpte den och är fortfarande fin med tanke på de 24000 mil och 8 år den gått. rolleyes.gif
Förresten vände jag mig till min gamla verkstad där de gav ett bättre pris när jag ringde idag! bravo.gif Så nu får den väl hänga med ett tag till! biggrin.gif
Ralf
Jag är oxå i det läget i mitt liv att de två senaste bilarna varit splitternya. Det har varit relativt bekymmersfria biläganden. Dock har jag ej haft råd med Toyota.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 15-04-2008, 18:28) *
Jag är oxå i det läget i mitt liv att de två senaste bilarna varit splitternya. Det har varit relativt bekymmersfria biläganden. Dock har jag ej haft råd med Toyota.

Inte heller messerschmitt?

Myosotis
8800:-?! Hjälp! Jag gav 6500:- för hela bilen! Jag skulle behålla den och strunta i servicen. Bara laga det som behöver lagas i en liten, billig privatverkstad. Det kan omöjligt gå på så många tusen. Sen har du kvar bilen du känner istället för katten i säcken. Servicen är väl till för att kunna få ett bra pris när du ska sälja den vidare, men om du behåller den tills den ska skrotas behöver du inte bekymra dig om det. Det börjar nog bli svårt att sälja begagnade bilar, det tog flera månader innan jag fick min Escort såld till någon som var villig att betala mer än skrotpriset. Om du väntar några år med att köpa miljöbil har de kanske hunnit utvecklas lite mera. Som det är nu är de ju inte särskilt miljövänliga, det är bara propaganda alltihop. För att framställa miljöbränslena släpps det ut mer koldioxid än när det gäller bensin; dessutom är det ju inte miljövänligt att skrota och producera bilar.
henriks
CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 19:18) *
8800:-?! Hjälp! Jag gav 6500:- för hela bilen! Jag skulle behålla den och strunta i servicen. Bara laga det som behöver lagas i en liten, billig privatverkstad. Det kan omöjligt gå på så många tusen. Sen har du kvar bilen du känner istället för katten i säcken. Servicen är väl till för att kunna få ett bra pris när du ska sälja den vidare, men om du behåller den tills den ska skrotas behöver du inte bekymra dig om det. Det börjar nog bli svårt att sälja begagnade bilar, det tog flera månader innan jag fick min Escort såld till någon som var villig att betala mer än skrotpriset. Om du väntar några år med att köpa miljöbil har de kanske hunnit utvecklas lite mera. Som det är nu är de ju inte särskilt miljövänliga, det är bara propaganda alltihop. För att framställa miljöbränslena släpps det ut mer koldioxid än när det gäller bensin; dessutom är det ju inte miljövänligt att skrota och producera bilar.


Att strunta i ett kamremsbyte är kapitalförstöring av den högre skolan - det är mycket stor risk att remmen går av och det betyder nästan säkert totalras på motorn.

Storservice på volvo V70 inklusive kamremsbyte och lite annan lull lull kostade 5500:- på volvo.
Myosotis
CITAT (henriks @ 15-04-2008, 22:16) *
Att strunta i ett kamremsbyte är kapitalförstöring av den högre skolan - det är mycket stor risk att remmen går av och det betyder nästan säkert totalras på motorn.

Storservice på volvo V70 inklusive kamremsbyte och lite annan lull lull kostade 5500:- på volvo.

fear.gif Jag sa inte hon skulle strunta i att byta kamremmen!!! Bara själva servicen! Har själv bara haft gamla begagnade bilar, så jag har aldrig varit på service med någon av dem. Är det dags att byta kamremmen eller nåt annat så ringer jag verkstadskillen och ber honom göra det, och då kostar det en bråkdel av vad en service på en märkesverkstad skulle göra. Det var så jag menade!
henriks
CITAT (Lilla Birka @ 14-04-2008, 21:03) *
...
Biogas? Näe, det finns ju inte tankställen överallt. El - näe, glöm det, man kommer ju bara c:a 10 mil! Hybridbil, jag vet inte om den är så tilltalande och dessutom väldigt dyr i inköp. Diesel? Den är ju dyrare än vanliga bensinen och är ju inte heller någon riktig miljöbil.
...


Diesel är visserligen något dyrare än bensin, men en dieselmotor är mycket effektivare än en bensinmotor och drar följaktligen betydligt mindre bränsle. Tyvärr har någon mupp bestämt att skatten skall vara svindyr på dieselbilar, så om man kör lite lönar det sig inte. Sist jag bytte bil (i höstas) räknade jag på hur mycket jag skulle behöva köra för att det skulle löna sig med diesel - 1800 mil om året blev svaret för de två alternativ jag valde mellan.

Sen tycker jag själv att det är så förbaskat urbota tråkigt att tanka, så bara det fenomenet att jag kan köra 100-120 mil på en tank (70 liter) diesel är värt en del. Snittförbrukningen brukar ligga mellan 0,60-0,63, och det på en 3 liters V6 på 170hkr.

Men annars håller jag med - det finns egentligen inga riktigt bra miljöbilar idag - det skulle isåfall vara biogas då, men där är det som sagt ännu vissa problem med tankningsmöjligheter och dessutom kommer man inte så långt på en tank där heller!



CITAT (Myosotis @ 15-04-2008, 22:21) *
fear.gif Jag sa inte hon skulle strunta i att byta kamremmen!!! Bara själva servicen! Har själv bara haft gamla begagnade bilar, så jag har aldrig varit på service med någon av dem. Är det dags att byta kamremmen eller nåt annat så ringer jag verkstadskillen och ber honom göra det, och då kostar det en bråkdel av vad en service på en märkesverkstad skulle göra. Det var så jag menade!


DET var en annan sak! yes.gif

oljebyte, filter och kamrem - sköter man bara det någorlunda i tid, så kan man "skita" i resten av servicen om man vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon