HeleneN
Vi har nyanlagt vår villaträdgård efter många års oskötsel av tidigare ägare, samt en dränering. Vi fick hjälp med de grova dragen av en trädgårdsarkitekt, och har nu tre stora planteringsytor. En i nordost 4x6 meter(morgonsol + några timmars kvällssol), en i rakt syd 3x6 meter, och en i sydväst 1,5 x 7 meter.

Det är alltså ganska stora ytor som ska planteras (ej gräsläggning) och jag har stora planer för vad jag vill göra med dem (främst buskar och perenner). Men - jag inser att vi varken kommer hinna eller ha råd att plantera alla ytorna i år och att låta prima matjord stå oplanterad är kanske inte så lyckat.

Funderar nu på att fröså sommarblommor på stora delar av ytorna. Men jag funderar på några saker:

Kan man direktså alla fröer, åtminstone i sydlägena? Hur tidigt kan man göra det?
Vilka blommor funkar i det skuggiga hörnet?
Vad gör jag i höst när blommorna blommat över?
Några andra tips på hur vi snabbt får en grön och trevlig trädgård?

Det måste vara hyfsat enkelt att åstadkomma, förkultivering faller oftast på att jag inte får fröerna i jorden i tid, inte planterar om i tid, glömmer vattna osv...

Alla tips mottages tacksamt, jag är så sugen på att få till trädgården men inser att jag måste sänka ribban lite och få lite hjälp och tips!

Vi bor söder om Stockholm i skyddat läge, tror det är zon 2. Alla ytor har ny hasselforsjord.
retrieva
Jag skulle täcka över ytorna förutom en - den som du ser mest av. Fröså den med ettåringar så du får njuta av lite blommor till sommaren. Se till att ta bort fröstänglarna och höstgräv sedan. Troligtvis kommer en del fröer att gro nästa år ändå. Men är du duktig så vet du vad du ska rensa bort men håller man bara efter alla fröstänglar så försvinner de snabbt....
Eftersom du redan nu vet hur stommen ska se ut se då till att lägga tid och pengar på att plantera stommen dvs buskar och träd redan i år.
Ett annat tips är att kolla med vänliga grannar, släkt eller vänner om de kan dela med sig av sina perenner flirting.gif
HeleneN
Tack Retrieva! Ja, jag är lite inne på att täcka med tidningar + täckbark, även om det ser lite trist ut. Vi planterade över 200 buskar i höstas, ett äppleträd, samt rullade ut gräs, så vi har börjat med det långsammaste sakerna.

Funderar nu på att köpa lite perenner och fröer på nätet, det kanske blir lite billigare då.
lobelia
Jag hade nog satt potatis i en av rabatterna. Det låter kanske konstigt, men då får du dels ut något av jorden och sen håller du efter allt ogräs automatiskt. Sommarblommor i den andra rabatten, tex ringblommor och krasse är enkla och behöver inte förgros inne. Den sista rabatten hade jag sparat som den var. Det kan vara bra att ha någonstans att sätta spontaninköp (för sådana brukar det bli), och om du har ny jord borde det inte bli så mycket ogräs i den. I den skuggiga rabatten har du tex kanske tänkt plantera rhododendron? De brukar ha utförsäljning på Plantagen varje år när de har blommat över, då kan man köpa fina plantor för halva priset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon