Men var hittar jag dom bäst? Är det någon av er som vet var i hela fridens dar jag kan få tag i dom? Cardiocrinum var slut på Lilla Fiskaregatans trädgårdsbutik men jag vill verkligen få tag i dom. Finns det någon i Sverige mer än Lilla som har dom? Vem i sådana fall?
Helen i Piteå Zon 5
14-04-2008, 21:22
Har du kollat hos Rydlinge?
Nej, men där har du ju en bra grej, jag ska genast gå till deras hemsida o kolla. Tack för svaret! Hur går odlingarna i år? Har du satt mkt?
Helen i Piteå Zon 5
15-04-2008, 08:46
Det håller på att vara 'fullt' överallt i rabatterna så jag har dragit ner, har endast något mellan 200-250 sorter i år och då har jag även räknat med sommarblommorna...
Inte fler sorter?

Har iten satt några perenner i år då en av pojkarna blev allvarligt sjuk i höstas i MS o jag har rent av inte orkat med mer än pelargonerna o nu lite sommarblommor.
Kollade på Rydlinge men där fanns det inte heller. Sätta frön kändes långt bort.
Helen i Piteå Zon 5
15-04-2008, 22:00
Fy, så ledsamt med svårt sjuka barn...då kan frön kännas väldigt oviktigt. Hoppas han mår bättre nu och ni har fått nya krafter.
Jag har också haft en tung period med sjukdom och dödsfall inom familjen, så det var väldigt medvetet jag inte drog på mig så mycket frön... nu hämtar jag kraft och styrka i växthuset och bland sådderna.
Jag har köpt Jätteliljan hos Rydlinge för 2-3 år sedan, han har mer än vad som finns med på hemsidan, maila honom och fråga. Nu dog min planta trots att den var planterad efter konstens alla regler... Är också ganska säker på att jag har sett rätt stora ex. av grönliljan också....
Grönliljan hade han, inte Cardiocrinum. :-( Usch för dödsfall, så långt har vi inte "hunnit" ännu o det ska väl vara långt borta får man hoppas. Pappa dog för några år sedan o mamma fyller 60 nu i år, så jag hoppas få slippa mer begravningar på ett tag. Hoppas kan man jugöra. Beklagar att ni haft dödsfall.
Vad tror du att jätteliljan dog av? Hur hade du planterat den? Läge? Jord?
Helen i Piteå Zon 5
16-04-2008, 08:05
Söderslänt, normal jord, grovt grus under , vintertäckning.... Vi var 3 st. som testade men ingen av oss lyckades.... Men jag vet att den går här i vår zon, jag har sett den i full blom i Luleå. Dom hade sin planta i en väggrabatt i söderläge som hade en källargrund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.