Ingrid Zon3
Nu har jag tagit vara på ett mindre mirakel i trädgården. Fick med en påse barrotade pioner hem efter en trädgårdsträff i höstas (mot "mindre" betalning). De blev stående i en plastpåse lite för länge så jag trodde dom hade dött och tänkte kasta dom nu i samband med "vårbruket". Döm om min förvåning när jag slängde en blick på påsen i helgen och fick se blad komma upp från den förmodat stendöda buskpionen.

En buskpion och 2 doftpioner, stått i 5 cm vatten som fryst o tinat om och om igen hela vintern. Örtpionerna hade en massa fina knoppar. Jag planterade jätteförsiktigt i krukor och fet fin jord och ska pyssla om dom som bara den. Buskpionen var en frösådd så den får fortsätta på samma höjd som tidigare...

Vi får se hur det går. Fast de kanske dör av näringschock nu unsure.gif
Blir det några blommor nån gång ska jag nog fota och publicera.
rissen
Ja du Ingrid, vilken tur du hade. Det var nog meningen att dessa pioner skall förgylla din trädgård.
Hoppas nu inte att dom får glädjefnatt över den goda maten de får nu så att dom äter ihäl sig.

Lycka till. Ibland beter sig blommor och blader helt annorlunda mot vad man väntar sig.

Rissen
Ingrid Zon3
Fast man blir ju nästan orolig - med sån beslutsamhet att överleva kommer de väl att ta över hela trädgården. Men det borde ju kunna bli en sevärdhet i sig - piondjungeln wink.gif

Men nu ska vi inte sälja skinnet förrän vi är över bäcken. Får se hur det går.
Ingrid Zon3
Det växer i pionbyttorna. På buskpionen finns det några märkliga små knoppar... Ska man göra som med en del andra växter att man ska hindra den att blomma första året?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon