hoyagalning
Hejsan!

Har just planterat Ner Dawn runt en rosbåge. Bågen är jätteful (grön stål) och jag skulle vilja ha något annat som "hjälper till" innan mina små rosor (förhoppningsvis) tar över! Hinner de verkligen komma upp i sommar om de planteras nu? De står i zon 4 i NÖ-läge.

Vad passar tillsammans med New Dawn? Har själv funderat på luktärt... Hur planterar jag så att inte roserna störs (för det är ju de som ska vara huvudpersoner på bågen ;-) )
Kajsa
New Dawn blommar hela sommaren, jag skulle valt en sen klematis en Viticella blommar juli/aug/sept eller en tidig sort som blommar i juni, men tidiga klipps inte ner, båda finns i en massa färger. Viticella sorterna klipps ner på senhösten det är den stora fördelen ihop med rosor och börjar om nerifrån varje år. Luktärter ska man peta ner varje vår, tror det blir svårare och svårare att få dom att trivas när rosen är etablerad med mycket rötter, men kan gå första året. Har en del sorter i album/klematis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon