Full version: Dvärgrhododendron
skogstroll
köpte världens sötaste lilla "dvärgrhododendron" på mässan och tänkte väl sätta den på nån lämplig plats. Vet någon hur de vill ha i jorden? Har skogstomt med sur jord men kanske måste tillsätta nåt? smile.gif
Cilla
Dvärgvarianterna brukar vilja ha sol eller halvskugga. Jag ställde mina i full sol och det gick men krävde för mycket vattning för att man skulle hänga med. Halvskugga är nog bättre, men helskugga funkar inte.

Djup, mullrik jord och inte kalk brukar rhododendron vilja ha. Mina egna små rhododendron har visserligen tålit mer torka än jag trodde, men så är de ibland bara enstaka spröt också innan de får mer regelbunden bevattning igen och kan växa till sig långsamt.
skogstroll
Tack för svaret, jag tror jag har ett bra ställe jag kan sätta den på där det är lite nerförsbacke och bra dränering + mullrikt. Den blommar just nu så man kanske ska vänta?
Jan Lindgren
Hej!
Tittar man på bilder från Kina så ser man att dvärgrhododendron växer ovan trädgränsen ungefär som ljung i Sverige. Ofta så är det fina bestånd på jakens betesmarker. Jakarna tycker uppenbart att rhododendron skakar illa. Jag tycker att dvärgrhododendronens blad luktar gott. Jag var på gång att köpa en söt jak som skulle hålla borta ogräset bland mina rhododendron men min fru sa stopp. Vad gör man inte för sin kvinna.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
Jakar som är så praktiska att ha annars laugh.gif
Christer.
Jan Lindgren
Hej!
Jag anser att varje rhodoholic borde få en jak tilldelad av samhället.
MVH
Jan Lindgren
MB1965
när är det jakt på jakar? bra att veta om grannen skaffar en...
Fågelvägen
Jak kenner mik micket Krenkt i detta Svenska samhelle när jak inte for ha en jak på Tomten. Och Alla såm har fott Asyl skolle få en jak Gratis av Samhellet tyker jak ockkså, liksåm Jan.
renate
Hm jaha en Jak vet jag inte om jag vill ha,men jag har precis iordninggjort min surjordsrabatt där jag ska plantera minirododendron och lite annat som vill ha låg PH.Det var från början en upphöjd rabatt gjort i en slänt med slipers,nu har jag grävt ut en hel del jord därifrån och lagt på naturtorv som jag fick rekommenderat.Rabatten vätter åt söder men det finns en skyddande ligusterhäck(grannens) som ger lite skugga,även päronträdet ger halvskugga.Nu vänta jag tills det är växtmarknad i Lilla Böslid där det förhoppningsvis finns en rododendronförsäljare.Köpte förra våren 2 minirododendron där och de har knoppar.De planterade jag i stenpartiet i full sol i en bädd av naturtorv som försäljaren sa jag skulle göra.Ska de gödslas och när i så fall?
skogstroll
CITAT (Christer i Falköping @ 15-04-2008, 19:52) *
Jakar som är så praktiska att ha annars laugh.gif
Christer.

låter nåt det smile.gif
myy
Mina "dvärgar" står pissevått. Surjordsrabatten har sjunkit och ligger numer längre ner än omgivande vattenskjuka lerjord och ÄNDÅ lever tre av fyra för tredje året. Inte verkar de vara kräsna. Den som dog hade dessutom fel färg,så jag saknar den inte.
Fågelvägen
Sådär, nu har jag lugnat mig. Deklarerade, allt hakade upp sig -cry-.gif rtfm.gif crazy.gif

Jag tänkte fråga nån kunnig varför mina dvärg-rhododendron (impeditum, såvitt jag minns) har blivit drygt 50 cm på några år. Och mycket glesa och stripiga. Blommar vackert varje år. Kan de ha haft det för bra? Var det fel att plantera dem i Hasselfors rhododenronjord + lite befintlig jord?
lappa71
..nädå, inga fel på den höjden. Det finns väldigt många olika impeditumhybrider. Väldigt många. Dock ingen Jakimpeditum. Höjden varierar från dvärg upp till nästan metern på 10 år. Tycker du att de växer fult...så korta in grenarna - efter blomningen. Å sen den ultimata sanningen Rhododendron kan aldrig ha det för bra!
Kenneth
Fågelvägen
Tack för råden, Kenneth! Då kan de fortsätta att få tall- och granjord från skogsstigarna och kompostjord med eklöv. Jag flyttade dem i fjol till kanten av woodland där det inte gör så mycket om de ser glesa ut. Vågar kanske också ansa dem försiktigt efter blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon