notabene
15-04-2008, 08:46
Min granne har planterat en tujahäck som förmodligen gör att mitt planerade hallonland inte blir av. Men kanske kan det gå att plantera höga hallonbuskar, så att solen når övre delen av buskarna åtminstone stor del av dagen. Har någon ett dylikt problem och hur funkar det för er?
Hallon dök upp på norrsidan av mitt hus av sig själva och blev härliga, frodiga buskar med stora bär. Helt osmakliga, bara som orenat vatten.
De flesta tujahäckar blir höga och dina hallon kommer att behöva sol för att bli goda.
Alla bär behöver så mycket sol som möjligt för att bli goda. Hur nära står tujahäcken? Jag tycker inte att den borde skugga så långt bort?
Jag har en gigantisk tujahäck från tidigare ägare till huset, och den är 3,5-4 meter hög. På sommaren skuggar den nog 1-2 meter, skulle jag tro, nere vid marken. Men redan en halvmeter upp i luften är det ju bättre.
Skogsbrynet
18-04-2008, 06:23
Försök hitta en annan plats för dina hallon långt från tujahäcken, annars kan hallonen förstöra häcken om man försummar att gräva med spade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.