Jag ska för första gången använda mig av pallkragar att odla potatis och annat i.
Måste man ta bort grässvålen ? Kan man lägga någon sorts täckväv för att slippa ogräs direkt på gräset ?
Tacksam för svar.
/Eva
Hej!
Mina pallkragar la jag direkt på gräset, och sen fyllde jag med jordblandning & det har funkat.
Men om jag skulle göra om det så hade jag lagt tidningar runt om pallkragarna & täckt med grus eller täckbark, för då slipper man gräset runt om pallkragarna!
puskas5
15-04-2008, 15:08
Om du vill gardera dig mot rotogräs så bör du lägga några lager tidningar eller en bit markduk under pallkragarna. Vanligen rekommenderas dubbla pallkragar till potatis men jag hade bara en palkrage i fjor och fick ändå bra skörd. Fyll i så fall inte upp hela pallkragen när du sätter potatisarna. Det måste finns utrymme att kupa dem.
Men alltså ,tidningar ovanpå gräset ? Gräset dör kanske vart efter eller ?
Tack snälla ni för svar. Jag har tänkt att ha dubbla pallkragar till potatisen i alla fall.
/Eva
hej jag vill säga att markduk och tidningar svarta plast hjälper.
Lycka till,H:Bassam
Fågelvägen
17-04-2008, 18:42
Ja, ett ca 1 cm tjockt lager av tidningar, radade ordentligt omlott, direkt på gräset. Och gärna lite grov sand eller grus på tidningarna som dränering. Sedan jord ovanpå. Jag skulle fylla 1 pallkrage med jord, lägga i potatisen och sedan fylla på mera jord när potatisen behöver kupas. (Som puskas5 redan föreslog)
Tidningarna förmultnar efter ett par år. Det gör inte markduken!
Jag har använt tidningar mot åkervinda, som är ett mycket envist ogräs.
Tack alla för svar.
Nu är potatisen i jorden och jag har ett fönster ligger ovanpå.
Hoppas nu det blir goda potatisar. Ingenting smakar så bra som att äta av sin egen skörd.
/Eva
Jag har en annan fråga däremot fast i samma ämne -
KVICKROT!!!

Räcker det att lägga tidningar under för att ha ihjäl kvickroten eller ska jag ta i ordentligt och köra presenning under? Om jag har presenning är det risk för mögel och äckel då? Vad händer med dräneringen?
Jag har bestämt mig för att köra pallkragevarianten i mitt kvickrotsfyllda köksland men vill ju inte vakna upp en morgon och inse att också pallkragarna är täckta av och fyllda med kvickrot...
(Jag hatar kvickrot ifall det undgick någon)
*Stintan*
23-06-2008, 08:55
Kanske är bättre med markduk som släpper igenom vatten men förhindrar eländet att växa upp. Tidningar förmultnar ju efter en tid även om det har verkan i början. Pressening skulle jag inte använda just för dräneringen.
Håller med kvickrot är ett gissel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.