Full version: Göra egen roddisjord
Karrolina
Hej!

Jag har 4 roddisar att plantera. Tänkte fixa jorden själv. Har införskaffat neutral trädgårdstorv och kopåpåse. Den jord jag har naturligt är lerjord med ph ca 7. Behöver jag något mer? Hur ska jag blanda?

Det är bra om jorden även funkar till en klätterhortensia jag tänkt införskaffa..

Hoppas ni kan hjälpa mig! confused.gif
HelenN
Japp, du kan enkelt göra egen surjord av torv, grov sand, grus och brunnen kogödsel eller hästgödsel.
Karrolina
OK. Så jag ska inte använda något av den befintliga jorden alltså? Vilka proportioner är bra?
Jan Lindgren
Hej!
Du har ett problem. Kalkhaltig lerjord är mycket olämplig till rhododendron. Gräver du en grop och fyller med lämlig jord så är den olämlig om några år och rhododendronen dör. Du måste skydda rhododendronjorden. Enklast är att lägga ut tät plast och göra en upphöjd bädd. Du kan använda torvblock, stenar, trä eller liknande för att göra en kant. Fyll sedan med en blandning av okalkad torv, grus, sand, barr, eklöv, barrskogsförna och liknande. Det är inte särskilt noga med proportionerna. Du kan om du har tillgång till gratis naturgödsel bottna med en hel del. Jag använder ofta färsk naturgödsel i botten på mina bäddar men sätter aldrig en planta så att rötterna kommer i kontakt med gödseln. Plantan får själv avgöra hur mycket näring den vill ha. Har du inte naturgödsel så går det lika bra utan. Använd konstgödsel med spårelement.
MVH
Jan Lindgren

Hej!
Du har ett problem. Kalkhaltig lerjord är mycket olämplig till rhododendron. Gräver du en grop och fyller med lämlig jord så är den olämlig om några år och rhododendronen dör. Du måste skydda rhododendronjorden. Enklast är att lägga ut tät plast och göra en upphöjd bädd. Du kan använda torvblock, stenar, trä eller liknande för att göra en kant. Fyll sedan med en blandning av okalkad torv, grus, sand, barr, eklöv, barrskogsförna och liknande. Det är inte särskilt noga med proportionerna. Du kan om du har tillgång till gratis naturgödsel bottna med en hel del. Jag använder ofta färsk naturgödsel i botten på mina bäddar men sätter aldrig en planta så att rötterna kommer i kontakt med gödseln. Plantan får själv avgöra hur mycket näring den vill ha. Har du inte naturgödsel så går det lika bra utan. Använd konstgödsel med spårelement.
MVH
Jan Lindgren

Ledsen, darriga fingrar.
Jan
Karrolina
Hej Jan!

Det är redan en grop där jag ska sätta dom efter ett dräneringsjobb. Kan jag lägga markduk i botten och fylla på med det du föreslog. Eller måste det vara något tätare, som plast? Vet du om det funkar till klätterhortensia också?

/Karrolina
Jan Lindgren
Hej!
Det finns stor risk att kalkhaltigt vatten sipprar in i rhododendronjorden. Kan ge skador på sikt.
MVH
Jan Lindgren
Karrolina
OK. Tack. Då får jag planera om lite.. Jag vill ju att dom ska överleva såklart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon