Söttok06
jag har dessutom bara en kolonilott och tror att jag ska gör en plats med grus. Dels undrar jag hur jag ska göra. Är det att gräva ca 30 cm, sen markduk, sen Makadam och sist singel ovanpå. Hur ska storleken vara på Makadam resp. singel? Det brukar stå 8/12 eller 16/32 osv men jag vet inte vilken storlek det ska vara.

Ska man också ha markduk mellan Makadamet och singeln för att det inte ska blandas eller räcker det bara mot jorden så att inte ogräset kommer upp.

Kan jag ut området, sen kratta ut så jämnt som möjligt. Sen på med markduken och därpå Makadam. Sen platta ut genom att gå på det en tid för att det ska bli platt innan jag lägger på gruset?

Jag har nämligen ingen bil så det blir ju en kostnad att få ner en padda till lotten.
Bee
Det bästa är förstås en padda för att platta till makadamet, det är ju blandat stora och små stenar plus sand, men är det bara 6 kvm så kanske det räcker att bjuda in några storväxta personer som får gå runt, runt och platta till med rejäla skor smile.gif

När vi tog bort gräsmattan och la plattor på framsidan så gjorde vi som du beskriver: grävde ur, la markduk, på med makadam (storlek har jag ingen aning om - det fick vi hjälp med där vi köpte det) som vi "paddade". En dagshyra var överkomligt i pris, bil med dragkrok hade vi redan men hyra för släp tillkom också. Släpet hade vi i två dagar, det blev några vändor till stenkrossen.
Det är gott att slippa gräset men det är ett jobb jag inte gör om! Fy så tungt det var. Men bra blev det.

Frågan är om du behöver göra så stort ingrepp för att få en uteplats? Är det väldigt mjukt underlag?

Tillägg: Vi hade 16 kvm så för oss fanns inget alternativ till padda.
Fru Frö
Hej hopp!

Vi "fuskade" för några år sen då vi gjorde om på framsidan, vi hyrde ingen padda utan tyckte att vi är suuuuper noga med att packa ihop det, gick med myrsteg kors och tvärs och körde med planka - men det blev inte bra no.gif . Vi har plattor som är 40*40 - vet ej om resultatet blir annorlunda med mindre stenar ...?

I år ska vi dit och rodda och ändra igen, byta ut stenbeläggningen vid uteplatsen till trädäck och de plattorna kommer vi att flytta till ett parti där det nu är en liten skit gräsplätt - och denna gång ska vi inte fuska nono.gif nono.gif nono.gif - nu blir det by the book!

Ser fram emot slutresultatet några spadtag och fika pauser senare tummenupp.gif

Ralf
ett sätt att få en padeffekt, dock ej exakt samma är att vattna... men då måste man vattna länge.... Men det fungerar nog med på material med mkt fint i.
ingrids
Håller med Ralf där - det funkar att vattna och sedan gå med myrsteg på fint material. Gör så i diket till stödmuren eftersom den växer fram så pö om pö att jag skulle behöva hyra padda flera gånger om året. Däremot tror jag inte det funkar på makadam.
Själv kan jag fuska eftersom mitt grus ligger endera på ett bärlager det tidigare låg asfalt på eller på den maskinpackade grus/sandblandning som hela området är byggt på. (Jag gräver liksom bort vår så kallade matjord.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon