Full version: Fingerborgsblomma
Moonbeam
Har köpt frön till vit fingerborgsblomma. Vad jag inte vet är hur jag ska få eländet att bli en planta. Ska jag så inomhus i små kärl och sen plantera ut eller ska jag så direkt i jorden utomhus? När kommer den upp då? Och om det kommer upp nåt, ska det beskäras för att det ska bli en ståtlig blomma?
Behöver hjälp här confused.gif
Eva 33c
Jag tycker du ska så i krukor, sår man direkt i rabatten tappar man lätt bort plantorna...
Så ett antal frön i en kruka med såjord. När de kommit upp och vuxit till sig lite så skolar du om dem i egna krukor och sen, när de är stora nog, sätter du ut dem i rabatterna där du vill ha dem. Du kommer bara att få en bladrosett i år, blommorna kommer nästa år. När plantan sen blommat så dör den men lever vidare genom självsådd. De fröna kommer då att ge bladrosetter året därpå. För att "komma i takt" kan du spara lite frön och så nästa vår. Sen brukar de vara självgående.
Jag brukar så mina digitalis ungefär nu, inne eller i växthuset eller ute i krukor går också bra,det beror lite på var du bor.
Åsa, mälardalen zon 2
Ta en låda med såjord typ big pack glassburk som du gjort dräneringshål i. Jämna till ytan + vattna. Ta en liten nypa frön och strössla ut dem så glest du kan, fröerna är så små att du inte kan så dem en och en i krukor, täck EJ fröerna med jord. Sätt gladpack el dyl på lådan. Ställ lådan i rumstemp, ljust men ej i gassande solsken. När fröerna gror kan du börja göra lufthål i plasten för att vänja dem vid torrare luft. När plantorna fått karaktärsblad så kan du plantera om dem en och en i krukor. Ingen beskärning ska göras, första året blir det oftast bara en bladrosett andra året skjuter en blomstängel upp.
Moonbeam
Tack för svaren! Ska odla digitalis nu *gnuggar händerna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon