Moonbeam
15-04-2008, 09:25
Har köpt frön till vit fingerborgsblomma. Vad jag inte vet är hur jag ska få eländet att bli en planta. Ska jag så inomhus i små kärl och sen plantera ut eller ska jag så direkt i jorden utomhus? När kommer den upp då? Och om det kommer upp nåt, ska det beskäras för att det ska bli en ståtlig blomma?
Behöver hjälp här
Eva 33c
15-04-2008, 09:51
Jag tycker du ska så i krukor, sår man direkt i rabatten tappar man lätt bort plantorna...
Så ett antal frön i en kruka med såjord. När de kommit upp och vuxit till sig lite så skolar du om dem i egna krukor och sen, när de är stora nog, sätter du ut dem i rabatterna där du vill ha dem. Du kommer bara att få en bladrosett i år, blommorna kommer nästa år. När plantan sen blommat så dör den men lever vidare genom självsådd. De fröna kommer då att ge bladrosetter året därpå. För att "komma i takt" kan du spara lite frön och så nästa vår. Sen brukar de vara självgående.
Jag brukar så mina digitalis ungefär nu, inne eller i växthuset eller ute i krukor går också bra,det beror lite på var du bor.
Åsa, mälardalen zon 2
15-04-2008, 09:56
Ta en låda med såjord typ big pack glassburk som du gjort dräneringshål i. Jämna till ytan + vattna. Ta en liten nypa frön och strössla ut dem så glest du kan, fröerna är så små att du inte kan så dem en och en i krukor, täck EJ fröerna med jord. Sätt gladpack el dyl på lådan. Ställ lådan i rumstemp, ljust men ej i gassande solsken. När fröerna gror kan du börja göra lufthål i plasten för att vänja dem vid torrare luft. När plantorna fått karaktärsblad så kan du plantera om dem en och en i krukor. Ingen beskärning ska göras, första året blir det oftast bara en bladrosett andra året skjuter en blomstängel upp.
Moonbeam
15-04-2008, 09:58
Tack för svaren! Ska odla digitalis nu *gnuggar händerna*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.