|
Hej, hej!
Är nybliven villaägare, och således även ny ägare till en stor, men oplanerad trädgård. Är helt nybörjare när det gäller trädgård/växter och allt som hör till. Har ett spirande intresse som bara växer ju mer jag läser... Det måste väl vara bra?!
Hur som helst, nu till min fråga; Vid entrén, där det blir stenbelagd uppfart samt gångar, har vi planer på en upphöjd plantering. (Min man murar en "låda" med en rabatt i. ) Skulle vara jätte tacksam för lite tips och förslag på växter till den. Storleken är inte bestämd, men den kan göras ganska stor. Stilen jag är ute efter är lite "modern" med dekorationssten och prydnadsgräs. Men jag vill inte ha en för "stel" plantering. Vill gärna ha även lite blommande växter (perenner), men som ändå går i stil. Även något som är grönt året runt kanske?!
Tacksam för alla förslag och idéer! Och kom ihåg att jag är helt nybörjare...
/Summer
*Ulrica*
15-04-2008, 09:56
Hej och välkommen till Odla! Det låter som det kan bli en jättesnygg rabatt! Själv bor jag på en gammal gård på landet och då passar det inte med moderna rabatter men det kan vara väldigt snyggt!
För att kunna hjälpa till behöver vi en del uppgifter: 1. Var bor du - dvs. i vilken odlingszon? Bor du i skåne eller i norrland så är det lite olika växter att välja på. 2. I vilket väderstreck är entérabatten? Hur mycket sol blir det per dag ungefär?
Glöm inte göra dränering i "lådan" så att överskottsvatten kan rinna bort och inte dränka rabatten.
Hej,
och tack för svaret!
Bor precis på gränsen mellan zon 3 och 4. Entrén ligger åt sydost så där är väldigt soligt. Sol i stort sett hela dagen, förutom sent på kvällen.
/Summer
*Ulrica*
15-04-2008, 10:19
En idé: 3-5 sorter gräs (3-5 plantor av varje i grupper) i lite olika höjder och sedan, beroende på hur stor "lådan" blir, ett eller tre "torn" 1-1,5 meter höga med Klematis. Typ runda eller fyrkantiga spaljetorn i metall. Kanske två sorters Klematis på ett torn som kompletterar varandra i blomningstid och färg. Här kan du se massor av olika prydnadsgräs med beskrivningar.
*Ulrica*
17-04-2008, 07:27
Någon mer som har något förslag till Summer?
ingrids
17-04-2008, 08:02
En av min moderna favoriter är Ulf Nordfjell (han som vann i chelsea med en hyllning till Linnée). Nu när du redan fått tips om gräs så kan jag berätta att Ulf kombinerat gräs och kungsliljor i en helt urläcker rabatt, vita tulpaner på våren har han också gjort i gräsrabatter. Stäppsalvia, som finns i alla möjliga rosa och lila/blå nyanser skulle kunna stå i ruggar, likaså stjärflocka som finns från vit via rosa till djupröd. Läs gärna Ulf Nordfjells bok "12 trädgårdar". Och just ja - är rabatten stor nog, plantera in ett träd eller buske för ytteligare struktur.
*Ulrica*
17-04-2008, 10:19
CITAT (ingrids @ 17-04-2008, 09:02)  Och just ja - är rabatten stor nog, plantera in ett träd eller buske för ytteligare struktur. Det är en bra idé. Nu finns det ju många moderna "miniträd" som tex uppstammad hängsälg eller silverpäron.
Tack för alla idéer! (Måste sätta mig och hitta bilder på växterna ni föreslagit... Har inte lärt mig så många ännu  ) Kan man säga att man generellt sett, oftast ska plantera flera plantor av samma sort tillsammans? Grupper om 3-5 t.ex? (Inte när det gäller träd...) Hur tätt ska man plantera? Förstår att det beror lite på plantorna, men finns det "något riktmärke" att gå efter? Antal/m2 t.ex? Vill ju dessutom ha en ganska "Luftig" plantering, där man kan se lite sten emellan växterna...
*Ulrica*
17-04-2008, 12:30
CITAT (Summer @ 17-04-2008, 13:16)  Måste sätta mig och hitta bilder på växterna ni föreslagit... Har inte lärt mig så många ännu  ) Kan man säga att man generellt sett, oftast ska plantera flera plantor av samma sort tillsammans? Grupper om 3-5 t.ex? (Inte när det gäller träd...) Hur tätt ska man plantera? Förstår att det beror lite på plantorna, men finns det "något riktmärke" att gå efter? Antal/m2 t.ex? Vill ju dessutom ha en ganska "Luftig" plantering, där man kan se lite sten emellan växterna... Bilder på massor av växter hittar du på min läk ovan - Rångedala plantskola. Ett annat bra ställe för bilder är Allt om trädgårds trädgårdslistor. Jag personligen gillar inte när man blandar för många sorter med få plantor av varje så att det blir som en sillsallad. Jag tycker det snyggaste är att ta väldigt få sorter och ta många av varje sort. Ojämt antal är lättare att få snyggt. Riktmärke på perenner är mellan 30-40 centimeters mellanrum mellan plantorna beroende på sort. Små stenpartiväxter som inte breder ut sig mycket får man såklart sätta tätare. Vill du snabbt ha en tät plantering kan du sätta tätare och sedan flytta några om ett år men då blir det ju dyrare nu... En superbra bok med beskrivning av 2800 perenner, samplanteringsråd och 1000 foron är "Perenner" av M&B Hansson.
ingrids
17-04-2008, 15:57
Jag håller med *Ulrika* och att ruggar av växter är snyggast - kanske det är ok om stenarna syns mellan växtgrupperna, inte de enskilda växterna. Luftighet kommer också av att man väljer transparenta växter (såna som ser skira ut). Då ska du inte välja stjärflocka, blodtopp däremot är transparent och moderna. Spiror, som stäppsalvia, är inte heller ett dumt val. Skulle gissa att du faller för hängsälg som träd (en av mina egna favoriter).
Nu känner jag att idéerna börjar spira mer och mer...
Det får nog bli ett litet träd kanske. Och som ni säger grupper av ett fåtal andra växter. Gillar flera av era förslag starkt... Får titta lite mer på bilder så att man får ihop en fin kombination.
När planterar man lämpligast? I maj?
Finns det några bra tips för själva "kompositionen", alltså hur plantorna står i förhållande till varandra? Eftersom man kommer att kunna se planteringen från flera håll, så kan man ju inte rakt av ställa de högsta längst bak... Ska jag ändå utgå från en sida som "framsida", eller hur ska man tänka? (Kanske dumma frågor, men jag är tacksam för alla tips!)
Fågelvägen
17-04-2008, 19:19
Summer, du frågade När planterar man lämpligast? I maj? De flesta plantor säljs i krukor, och då kan du i allmänhet plantera dem när som helst, om det bara går att gräva i jorden där du bor. Gräver du för tidigt på våren kanske "jorden inte reder sig", dvs den kletar sig fast vid spaden och det kan vara svårt att jämna ut den ordentligt kring plantornas rötter. Silverpäron som Ulrica föreslog blir ett jättevackert litet träd! Du kan se ett uppvuxet silverpäronträd hos Zetas i Huddinge. (När man köper dem kan de se litet taniga ut.) En spännande kombination är ett halvhögt gräs med rödviolett klotlök (Allium sphaerocephalon) planterad i oregelbundna grupper inne bland grästuvorna. Luftigt och dramatiskt. Gräset klipper man inte ner på hösten, utan det står där torrt och gulaktigt och ser dramatiskt ut hela vintern. I framkanten passar stäppsalvia bra, blommar länge och tar upp färgen på klotlöken. En bra tumregel är att köpa minst 3 av varje plantsort, hellre 7, eller 25!  Men kom ihåg när du väljer plantor, det är DIN SMAK som gäller! Och en trädgård blir aldrig riktigt färdig.
CITAT (Fågelvägen @ 17-04-2008, 20:19)  Silverpäron som Ulrica föreslog blir ett jättevackert litet träd! Du kan se ett uppvuxet silverpäronträd hos Zetas i Huddinge. (När man köper dem kan de se litet taniga ut.) Kan man låta silverpäronträdet vara litet? Går det alltså att klippa det, så att det ej blir för högt? (I början så är det kanske lite tanigt, men lite lagom i höjden...) Vill inte ha det högre än max 1,5 m. En fråga till: klipper man ner alla växter på hösten? Funderar lite eftersom du skrev att jag inte behövde klippa gräset...
*Ulrica*
18-04-2008, 08:29
CITAT (Summer @ 17-04-2008, 21:21)  Kan man låta silverpäronträdet vara litet? Går det alltså att klippa det, så att det ej blir för högt? (I början så är det kanske lite tanigt, men lite lagom i höjden...) Vill inte ha det högre än max 1,5 m. En fråga till: klipper man ner alla växter på hösten? Funderar lite eftersom du skrev att jag inte behövde klippa gräset...  Silverpäronet blir 3-4 meter, hängsälg, hänglärk etc. blir inte mycket högre än de är när du köper dem tror jag. Kolla utbudet på din plantskola! De flesta perenner vissnar ner på vintern och överlever under jord. En del klipper bort det vissna, andra låter det stå kvar över vintern och klipper till våren. Men gräs är ju snyggt även när det är visset och gör sej därför extra bra i en sådan rabatt som din eftersom det är fint året runt.
Fågelvägen
18-04-2008, 10:07
Prydnadsgräs SKA inte klippas på hösten, eftersom vatten - och köld - kan tränga in och göra att roten ruttnar. Det finns olika filosofier om klippning på hösten (som om det mesta i en trädgård!). Jag tycker man lutar allt mer åt att inte klippa ner perenner på hösten, eftersom de vissnade bladen skyddar mot frost. Är man pedantiskt lagd klipper man och städar rabatterna på hösten. En del perenner kanske i så fall fryser under vintern.
ingrids
18-04-2008, 10:44
Jag går in och svarar lite grann här fast det inte var mig du riktade frågan. Silverpäronträd går att hålla efter med beskärning och går att hålla på låg höjd - 1,5 meter kanske är lite i lägsta laget men där har jag ingen egen erfarenhet. Jag har sett silverpäron som varit i min ögonhöjd (sisådär 160 cm) men jag vet inte hur fullvuxna de var. En hängsälg - du märker att jag återkommer till det trädet - har fördelen att det behåller den stamhöjd det har när du köper det. Att klippa eller inte klippa ner växterna på hösten är det lite olika bud på. Sjuka växter (mjöldagg och annat) bör man alltid ta bort, annars kan växterna vissna av sig själva och så tar man det hela i vårständningen. Det vissna hinner då både skydda mot frost/kyla och börja återföra näring till jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|