|
Hej, hej!
Är nybliven villaägare, och således även ny ägare till en stor, men oplanerad trädgård. Är helt nybörjare när det gäller trädgård/växter och allt som hör till. Har ett spirande intresse som bara växer ju mer jag läser... Det måste väl vara bra?!
Hur som helst, nu till min fråga; Vid entrén, där det blir stenbelagd uppfart samt gångar, har vi planer på en upphöjd plantering. (Min man murar en "låda" med en rabatt i. ) Skulle vara jätte tacksam för lite tips och förslag på växter till den. Storleken är inte bestämd, men den kan göras ganska stor. Stilen jag är ute efter är lite "modern" med dekorationssten och prydnadsgräs. Men jag vill inte ha en för "stel" plantering. Vill gärna ha även lite blommande växter (perenner), men som ändå går i stil. Även något som är grönt året runt kanske?!
Tacksam för alla förslag och idéer! Och kom ihåg att jag är helt nybörjare...
/Summer
*Ulrica*
15-04-2008, 09:56
Hej och välkommen till Odla! Det låter som det kan bli en jättesnygg rabatt! Själv bor jag på en gammal gård på landet och då passar det inte med moderna rabatter men det kan vara väldigt snyggt!
För att kunna hjälpa till behöver vi en del uppgifter: 1. Var bor du - dvs. i vilken odlingszon? Bor du i skåne eller i norrland så är det lite olika växter att välja på. 2. I vilket väderstreck är entérabatten? Hur mycket sol blir det per dag ungefär?
Glöm inte göra dränering i "lådan" så att överskottsvatten kan rinna bort och inte dränka rabatten.
Hej,
och tack för svaret!
Bor precis på gränsen mellan zon 3 och 4. Entrén ligger åt sydost så där är väldigt soligt. Sol i stort sett hela dagen, förutom sent på kvällen.
/Summer
*Ulrica*
15-04-2008, 10:19