Full version: Bambu
Chamomille
Jag har en Bambu som ser ut så här:

[attachment=16777:Bambu.JPG]

Krukan är nästan full av grenar efter ett år.
På Mässan i helgen såg jag ett så vackert exemplar med kanske bara 10 grenar i en kruka. Grenarna var dessutom längre och växte så vackert. Nu undrar jag ifall jag kan dela min i flera (många..) delar? Är det bara att "slita" isär och plantera i krukor och rabatter? Ska jag tänka på något speciellt i så fall? smile.gif
Thomas Wahlqvist
Hej
Räkna med att du behöver en såg. Dessutom blir sågen mycket slö.
Jag skulle bara delat den i 2 delar.

En delad bambu stannar av i växten väldigt länge,enligt mina erfarenheter.

Annars så kan du sätta den på friland och gallra ut de tunnaste stråna, lite mer varje år.
Hoppas att din är av den sorten som får fina stammar.
Chamomille
Joora. Hårdhandskarna och tigersågen är framtagna... devil.gif Tänkte ju plantera på friland men vill ha kvar åtminståne en eller två (med få grenar) i kruka. Jag tycker det är vackert med Bambu på verandan. Krukan är ganska stor och det är nog hundratals grenar så det borde nog räcka till ett par plantor till. Hur som helst så måste den delas innan krukan spricker. smile.gif Hoppas verkligen att den får vackra grenar, den påminner mycket om den som jag såg på Mässan. Hoppas...

Vi kanske kan anordna en dragkamp här grannar emellan. giggle.gif
MB1965
Ta ut den ur krukan, tryck till ordentligt med en spade ( well med foten på spaden på klumpen). Fungrade bra här när jag delade ett par stora.
Chamomille
Tack för tipset. smile.gif

Edit: Föresten, är det någon speciell jord jag ska använda nu när jag kommer att plåga den lite? Så att den kommer igång och växer.
Thomas Wahlqvist
Dela den bara en gång , girigheten att dela i flera små straffar bambuentusiasten, de står stilla och tjurar länge efter delning.
Chamomille
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 17-04-2008, 21:36) *
Dela den bara en gång , girigheten att dela i flera små straffar bambuentusiasten, de står stilla och tjurar länge efter delning.

Okejdå. Jag ska försöka hålla fingrarna i styr. Men tänk om den ramlar isär i flera delar unsure.gif
Jag är inte girig. Jag ville ha en planta i kruka med bara några strån i som jag skrev i starten av tråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon