Potatisen har så vitt jag vet inga större krav på näringsrik jord. Jag har precis groddat ett par potatisar och tänkte så småningom sätta dem i 15l och 20l-krukor på balkongen. Jag undrar lite vilken jord jag bör använda?
Jag vill inte riktigt använda hasselfors-jorden då jag hellre använder den för omplantering av fröplantor och dyl.
Vad tror ni om att använda en lågkvalitetsjord, dvs. något jag kan hitta på lokala ICA? Dålig, bra ide?
Några andra tips? Min plan är att fylla med leca i bottnen och ett litet lager jord och sedan lägga ned den groddade potatisen och täcka den med jord och sedan fylla upp med jord vartefter bladverket växer.
Ja, det är ju rötter du vill åt, inte blasten, så det ska inte va så himla mycket näring. Dels så får du mindre potatis och tydligen är det större risk för skorv om jorden är för näringsrik.
Har själv en hinkodling på G som jag bara tänkte ge trädgårdskompost och se vad som händer, men billig plantjord borde funka bra tycker jag.
Jag testar det. Har en del leca, perlite, grus osv som jag kan blanda ut jorden med också, så att den blir lite näringsfattigare.
Tack för tipset!
Susanne i Linköping
15-04-2008, 21:41
Till potatisen använder jag oftast en hel del barkmull, det har inte blivit några katastrofer i alla fall. Resten av jorden brukar bestå av lite av varje, trädgårdskompost, begagnad krukjord och vad jag nu har till hands.
Jag får testa mig fram. Helst skulle jag nog vilja köpa hasselfors e-jord till potatisarna.
Men då måste jag få hjälp med transport och det blir lite klurigt. Får bli lågkvalitetsjord, krukjord, plantrester och lite allt möjligt man kan tänkas ha till hands.
Alltså, potatis växer i vad som helst. En jobbarkompis sätter potatis i det hon krattar ihop på våren och det blir fina potatisar. Ifjol hittade gubben några hinkar i matkällaren som vi glömt tömma och de gamla potatisarna hade förökat sig rätt bra där nere i mörkret, utan jord.
Det bådar gott
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.