ChristinaR
15-04-2008, 16:14
Jag känner att jag skulle vilja lära mig mer om trädgård och hittade Trädgårdsakademin och deras introduktionskurs i Trädgårdsdesign. Är det någon här som har erfarenhet av deras kurser? Det vore intressant att höra om det fungerade bra. Det kostar ju en liten slant och tar en hel del tid i anspråk så det vill ju till att det är en bra utbildning när man satsar både dyrbar tid och pengar.
Finns det andra alternativ?
Ystadtösen
15-04-2008, 19:44
Jag har gått designkursen på trädgårdsakademin. Är jättenöjd och rekommenderar den varmt. Kunde en del om trädgård innan men tror att kursen är bra även för den som är lite mer nybörjare. För min del var kursen värd varenda krona.
AnnikaT
04-04-2010, 22:12
Hej!
Ser att detta är ett gammalt inlägg, men tänkte att det kan ju vara fler som liksom jag funderar på att eventuellt gå kurs hos Trädgårdsakademin.
Jag har gått kursen Introduktion till Trädgårdsdesign. Är mycket nöjd. Jag gillade att kunna styra mitt kursande precis som jag ville och att inte ha alltför stor tidspress. Tyckte också att det funkade bra med kommentarer från/kontakt med läraren (Anette).
Det jag nu funderar över är att jag väldigt gärna skulle vilja gå den nya kursen de har, Trädgårdsdesign Primo, som är lite längre och såklart mycket dyrare ( ca 6000 kr inkl moms, vilket ju är en hel del pengar).
Men har någon gått nån kurs där och kunnat använda det som en merit? Själv har jag inget att jämföra med, är de bra "på riktigt" ;-) eller är det bara jag som gillar dem? Kan man komma till ett etablerat företag och säga att man gått kurs på Trädgårdsakademin och så tycker de att det är jättebra? (Jag fattar ju att det inte är jämförbart med en Universitetsutbildning).
Jag har gått flera kurser hos dem och tycker att de är väldigt bra, men jag har samma funderingar som Annika T ser de etablerade företagen detta som en "godkänd" merit.
Jag har sökt flera jobb nu till sommaren och inte fått komma på intervju på någon och funderar på hur dessa kurser tas emot.
Går nu Trädgårdsdesign Primo och tycker att den är kanon bra även om jag kan det mesta sedan förut tillför den ändå en del proffs tips som jag inte kunde.
Funderar även på växtkunskapen som ger yrkesbevis men den är väldigt dyr. Funderar på skillnaderna mellan den och kursen på Säbyholm.
Någon som har erfarenhet av någon av dem?
Åsa, mälardalen zon 2
22-04-2010, 12:04
En liten merit kanske företagen ser det som jämfört med någon som inte har någon utbildning alls. Man kan ju ringa företag och höra vad de ser som merit så man väljer rätt när man ska söka utbildning.
Fast själv tror jag inte att jag hade anställt någon med enbart teoretisk distansutbildning ifall jag anställde folk (och design har man inte så mycket nytta av på de flesta ställen där det finns trädgårdsjobb). Trädgård är ju ett hantverksyrke och man måste ju även ha utbildning i det praktiska hantlaget och man får ju även ofta betyg på båda delarna på många utbildningar. Jag har själv haft elever som haft det lätt teoretiskt och fått högsta betyg på alla teoretiska prov men man har i slutändan ändå knappt kunnat sätta godkänt på dem eftersom de verkade ha glömt allt när de skulle göra det praktiskt. +På de utbildningar som är på plats på en skola , finns det ofta praktik i utbildningen också + man får omdömen med sig från praktikplatsen och dessa omdömen vet jag många ser som merit, som en arbetsgivare sade på de omdömena ser jag ifall eleven passar på en arbetsplats, -jag skiter i om de inte har högsta betyg i de teoretiska kurserna, men har de bra omdömen från praktikplatserna kan de få en chans.
Distanskurser kan vara bra om man redan har ett trädgårdsjobb och känner att man ex. behöver bättra på växtkunskapen eftersom man har svårt i arbetet om man inte känner igen växterna. (växtkunskap är tusen gånger mer användbart än desig på arbetsmarknaden trädgård)
Åsa eller någon annan som vet!
Har du något råd i hur jag borde välja.
Jag har tänkt läsa växtkunskap och har hittat 2 alternativ.
Trädgårdsakademin där jag får yrkesbevis, men det kostar massor med pengar.
Säbyholm det kostar inte lika mycket pengar men där får jag inget yrkesbevis.
Vilket borde jag välja, vilket är mest värt av er som är i branschen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.