Hej alla glada odlare! Äntligen börjar det gro lite varstans.
Jag har undersökt trädgården till huset vi just köpt och hittat ytterligare växter som jag inte vet vad de är.
Om någon vet något om vad dessa är så får ni gärna berätta! Tack på förhand!

1. "Halvcirkeln" är ca 70 cm i diameter. Röda skott.

2. Små runda men lite flikiga blad. Låg växt som spritt ut sig i hela rabatten.

3. Förre ägarn trodde detta var astilbe. Vad sägs? Omkrets på "cirkeln" ca 50 cm.

4. Liten, ca 10 cm hög. Röda stjälkar.
Hoppas nån kan tipsa!
1. pion
2. prästkrage
3.?
4. Tror det är Akleja
Hej! Det var snabbt svar! Tack för det!
Åh, är det pion, den översta? Jippi!

...Jag har ju bott i lägenhet de senaste 25 åren och inte haft tillgång till såna skönheter!
Aqvakul
15-04-2008, 17:51
CITAT (Bettis @ 15-04-2008, 18:43)

1. pion
2. prästkrage
3.?
4. Tror det är Akleja
Identifierar samma som Bettis - ingen aning på nr 3, får vänta på bladen....
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2008, 18:51)

Identifierar samma som Bettis - ingen aning på nr 3, får vänta på bladen....
3:an är inte Astilbe kan vara någon typ av lilja mina egna liknar den plätten
Anna i Åkarp
15-04-2008, 17:57
Nr 3, kan det vara någon funkia? Skulle nog synas bättre på en större bild.
Grattis förresten till trädgården! Jag var i samma situation som du förra våren, jättekul och spännande!
Vad roligt för er!!! Härligt med trädgård, GRATTIS!!
Håller med de övriga om 1, 2 och 4...tror också att 3:an är en Funkia (Hosta)
Jag har flyttat till ny trädgård och hos mig har det bott en riktig "lök och knöl" tant...miljoners med krokus, snödroppar, vårstjärnor, scilla mm jättefint!!!
Tack för alla era svar!
Ja, det är verkligen jättespännande, allt är så nytt....och det växer så det knakar....
Fågelvägen
16-04-2008, 10:44
Grattis Curman! Du har många glada upptäckter framför dig!
Jag tror också att bild nr 3 är en funkia (Hosta), en ovanligt stor gammal planta.
Att lära sig känna igen växter när de är knappt synliga hör till det roligaste med en trädgård. Myror bär omkring frön, så de växter som redan finns sprids effektivt och dyker upp på konstiga ställen. Ofta trivs växterna bäst där de självsått sig.
Lycka till i spåren av den förra trädgårdsägaren!
kristerh
16-04-2008, 10:55
Kan inte bild nr 3 vara någon slags iris??
Nr 3 ser ut som en iris jag har, som blir en tät buske med långa tunna blad och får lila och blå blommor som doftar gudomligt och gömmer sig nere bland bladen. Jag har ingen aning om vad den heter, dock.
En till gissning på nr 3 - Daglilja?!
*Stintan*
16-04-2008, 13:24
Jag tänkte också på daglilja.
CITAT (Bettis @ 15-04-2008, 18:43)

1. pion
2. prästkrage
3.?
4. Tror det är Akleja
Jag tror så att jag nästan är säker på Bettis förslag, och på nr 3 tror jag stenhårt på daglilja.
Tack för era svar! Det ska bli spännande att följa utvecklingen...
Krolliljan
17-04-2008, 16:15
Jag tror, som Anna i Åkarp, att nr 3 är en funkia. Tycker att jag känner igen det lila i "botten"
Jaaa, nu blir jag lite tveksam också, dels som krolliljan säger om det lila i botten och sen den väldigt runda, spetsiga formen, dagliljorna brukar nog vara lite mer "fyrkantiga" om ni förstår vad jag menar...men det måste vara en jättefunkia i så fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.