Full version: Sparade fröer
Jenny T
Hejsan. Jag sparade fröer i fjol från Blomma för dagen, Luktärt och Tagetes. Hur länge kan som sparas?

mvh Jenny
Annikasti
Jag tror att man kan spara dom rätt länge om man förvarar dom i frysen...vet dock inte hur länge...Annika
joca
Hej,

Jag tror att jag har hört någonstans att fröna är som bäst efter ett/två år. Vissa frön måste ha en viloperiod innan de kan gro, andra ska gro så fort som möjligt.

Fick dock veta av "kunnig" folk att frön som är flera år (4-5) gamla har en mycket lägre grobarhet och att det inte är lönt att plantera.... men jag provade att sätta gurkafröer, tagetes och en massa olika klockor som är mer än 6 år gamla och där så grodde 9 av 10 frön dvs 90% grobarhet. Mitt tips är att du kan spara dem rätt så länge, det är bara att testa, i värsta fall så gror bara färre frön så har du nog många frön av varje sort så borde det bli nån planta iallafall.

Lycka till
Eva 33c
De flesta fröer håller flera år. En del har kortare "livslängd" som tex dill och palsternacka. Lite beror på hur de sparas. Jag har mina i en lite svalare klädkammare. Frysen är inte så bra, om fröerna inte är absolut torra när de läggs in kan de fysa sönder. I genbanker förvarar man visserligen fröer i frystemperaturer men där har man full koll på fuktigheten.
Det värsta som kan hända är som sagt att de gror sämre och långsammare. Är det absolut "livsviktigt" att en viss sort ska gro ska man nog investera i nya fröer. Morotsfrö köper jag alltid lite nytt av för där finns ingen tid för omsådd om det går åt pipan med första sådden. Mina citronbasilikafröer från 1993 grodde lite klent i år (ska nog slänga den påsen nu om den inte är tom) men basilikan från 1998 grodde hur bra som helst. Äldsta tomafröet i år var Whippersnapper från 1998, och där har alla 3 fröerna som jag sådde grott. Bara som exempel. smile.gif
Kilmister
Just Tagetes har jag sått i år ifrån självplockade frön.
En omgång 4 år gamla frön, en omgång med de jag plockade i höstas.
Jag kan inte påstå att det var någon direkt skillnad i grobarhet mellan dessa.
Så Tagetes verkar inte vara speciellt kinkigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon