Caroleen
15-04-2008, 18:58
Hejsan
Efter att ha lyckats odla physalis i vardagsrumsfönstret i vinter och fått
frukt på den så tänkte jag försöka mig på växthus nu.
Har hittat ett sånt där "b-växthus" på Rusta i plast och tar
gärna emot tips och råd på hur man gör och vilka saker som är lättast
att odla där i. När ska jag börja flytta ut plantorna och hur och när
ska man skola om och vad betyder beskära och toppa???
Bor i Jämtland så någon vidare värme har vi inte här uppe
om det har någon betydelse =)
MVH Caroleen
ingrid fuxwall
15-04-2008, 20:58
I dag har jag köpt ett rusta växthus för strax under 800 kronor - vilken stor låda!
Ska snart gå och öppna lådan och se om jag får ihop det.
Sedan ska jag ställa in frostvakt och placera ut så många växter som får plats.
ingrid
Krolliljan
16-04-2008, 05:44
Jag sår lite sommarblommor typ blåklint och rosenskära men mest olika perenner.
Jag sår dem oftast lite för tidigt för att jag är ivrig.
Jag sådde för två veckor sedan och nattemperaturen är runt nollan här så jag kunde gott väntat lite.
här är en jättebra tråd om sådder.
Ingrid - hur stort är växthuset för 800:-?
Jag köpte också ett växthus från Rusta för 3 år sedan och det var jätteroligt och i det hade jag Physalis, tomater, dill, persilja, sallad ja jag kommer inte i håg om jag hade gurka också och lite annat. Förra året köpte jag ett "riktigt" växthus på ca. 12 kvadrat och det är jätteroligt.
/Eva
Jag har osså tänkt att köpa ett litet plastväxthus, dels för att ställa ut sådderna i nu, eftersom det kommer ta ett tag innan mitt "riktiga" växthus står på plats.
Och sen tänkte jag använda plastväxthuset inne i mitt glas växthus när det är dags för den nya såperioden. Är det någon som testat detta istället för bubbelplast??? Måste ju funka, eller vad tror ni???
ingrid fuxwall
16-04-2008, 19:07
CITAT (Laban @ 16-04-2008, 08:34)

Ingrid - hur stort är växthuset för 800:-?
I mitt tidigare inlägg skrev jag att växthuset ska mätas i morgon men det är säkert 5kvm
CITAT (lämås @ 16-04-2008, 11:18)

Jag har osså tänkt att köpa ett litet plastväxthus, dels för att ställa ut sådderna i nu, eftersom det kommer ta ett tag innan mitt "riktiga" växthus står på plats.
Och sen tänkte jag använda plastväxthuset inne i mitt glas växthus när det är dags för den nya såperioden. Är det någon som testat detta istället för bubbelplast??? Måste ju funka, eller vad tror ni???
Jag har ett "Rustaväxthus" inne i mitt växthus, men jag har dessutom "bubblat" det ändå. Det innebär inte att jag slipper värmefläkten. Den får gå på ca 5 grader nu och lite senare ökar jag till 8-10 grader när tomaterna åker ut. Grattis till växthuset lämås
ingrid fuxwall
17-04-2008, 18:53
795 kronor är ju ingen större summa när det gäller "växthus" men ... ska reklamera mittt.
ingrid
Varför ska du reklamera ditt växthus?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.